SV4BP_VPsP Vývojová psychologie pro sociální pedagogy (přednáška)

Pedagogická fakulta
podzim 2005
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jana Veselá, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Veselá, PhD.
Katedra pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Čt 8:30–9:15 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí z vývoje dítěte, vědomosti o vývoji racionálně-kognitivních funkcí člověka, o vývoji imaginativně-emocionálních funkcí. Student si má osvojit poznatky ze sociálního vývoje člověka, základní vývojové úkoly, vývojové trendy, bio-psychologické zákonitosti.
Osnova
  • 1. Jedinečnost člověka 2. Postavení vývojové psychologie v systému psychologických disciplin, metody vývojové psychologie 3. Fenomén vývoje (definice vývoje, zákonitosti vývoje) 4. Periodizace vývoje člověka 5. Determinanty vývoje (dědičnost, zrání, učení) 6. Život před porodem (schopnosti plodu, reakce nenarozeného dítěte na negativní emoce matky, vliv životního stylu matky na plod, psychická situace matky a nenarozené dítě, role otce,porod) 7. Biologické zákonitosti psychického vývoje (genotyp a fenotyp) 8. Vývoj v 1. roce života (období novorozenecké a kojenecké) 9. Charakteristika batolete (somatický vývoj, vývoj řeči, psychický svět batolete, kognitivní výkonnost, hra a její význam, dětská kresba). 10. Předškolní věk (somatický vývoj, vývoj kognitivních funkcí, psychický svět předškoláka a jeho zvláštnosti, emocionální a sociální vývoj) 11. Mladší školní věk (otázka školní zralosti,vývoj řeči,vývoj kognitivních funkcí, rozdílnost kognitivní výkonnosti, vývoj jemné motoriky a malby,úroveň aspirace a výkonnová motivace,emocionální vývoj, formy komunikace) 12. Dospívání, (puberta a adolescence,problém akcelerace, somatický vývoj a sebepojetí, schopnost sebereflexe, odloučení od primární rodiny, heterosexuální vztahy, skupina a její význam) 13. Dospělost (mladší dospělost, střední dospělost, starší dospělost) 14. Stárnutí a stáří (mechanismy stárnutí, životní integrita)
Literatura
  • Doporučená literatura je uvedena jako součást informací učitele
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška
Informace učitele
Velmi doporučená literatura:
Langmeier,J.,Krejčířová,D.: Vývojová psychologie.Grada,Praha 1998 Matějček,Z.,Langmeier,J.: Počátky duševního života.Panorama,Praha 1986 Příhoda,V.: Ontogeneze lidské psychiky.Díl I.-IV.SPN,Praha 1963-1974 Švancara,J.: Psychologie stárnutí a stáří.Karolinum,Praha 1997 Vágnerová,M.: Vývojová psychologie I. Karolinum,Praha 1996 Kuric,J.: Ontogenetická psychologie.SPN,Praha1986 Millerová,S.: Psychologie hry.Panorama,Praha 1978 Říčan,P.,Krejčířová,D.:Dětská klinická psychologie.Grada,Praha 1997 Schmidt,H.D.:Obecná vývojová psychologie.Academia,Praha 1978 Srp,L.,Syrovátková,J.: Duševní vývoj a výchova od narození do dospělosti.SZN,Praha 1966
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.