PdF:Bi2BP_AEKC aplikovaná ekologie - Informace o předmětu
Bi2BP_AEKC Aplikovaná ekologie
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Dana Křivánková (cvičící), Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (zástupce)
doc. RNDr. Boris Rychnovský, CSc. (přednášející) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- Bi2BP_AEKC/01: každé sudé úterý 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly
Bi2BP_AEKC/02: každé liché úterý 13:25–15:05 Botanická zahrada Kejbaly
Bi2BP_AEKC/03: každé sudé úterý 15:15–16:55 Botanická zahrada Kejbaly
Bi2BP_AEKC/04: každou sudou středu 12:30–14:10 Botanická zahrada Kejbaly
Bi2BP_AEKC/05: každou lichou středu 12:30–14:10 Botanická zahrada Kejbaly - Předpoklady
- znalosti ze střední školy
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 80 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/80, pouze zareg.: 0/80, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/80 - Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství přírodopisu pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Předmět z programu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století". Je realizován ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ a ve vybraných centrech EV. Cílem je osobnostní rozvoj studenta budoucího učitele, vytváření znalostního základu vyučování (knowledge base of teaching) a profesního poznání (professional knowledge) pro výuku oboru dle ŠVP ZV. Obsahem předmětu jsou cvičení, orientovaná na zkušenostní učení v didaktickém terénu. Tzn. nácvik dovedností, upevňování znalostí a utváření postojů učitele, důležitých pro schopnost rozvíjet klíčové kompetence a přírodovědnou gramotnost ve výuce dle RVP ZV. Cvičení jsou zaměřena na integraci, aktivizující metody, formy a prostředky ve výuce, především pro oblast Člověk a příroda, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví i průřezová environmentální témata. V praxi se procvičují znalosti a dovednosti orientované na biologické hospodaření, praktické ověřování pochopení souvislostí v přírodě, vlivu člověka i úlohy učitele v základním vzdělávání studovaného oboru.
- Osnova
- 1, Úvod do předmětu - programu „Biologie pro život a zdraví. 2, Bezpečnost a řád ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ 3, Životní prostředí a ochrana přírody – procvičování základních pojmů - terén okolí Brna. Praktické řešení úkolů na terénním výjezdu v centru EV (ukázky rozlišných prostředí, metod, forem, prostředků pro enviro. studium – kde, s kým a jak studovat) 4,Životní prostředí, abiotické a biotické podmínky života – vztahy v přírodě a vliv člověka – regionální pozorování a poznávání proměn přírody v souvislostí s činností člověka: podzim, zima 5.Abiotické podmínky života a tok energie – vliv člověka – pozorování a měření v terénu, půda, fenologická a meteorologická pozorování, diskuze. (Seminární práce s počítačem - zpracování meteorologicko-fenologického kalendáře pro region) 6.Laboratorní práce téma:Půda 7.Zakládání, pozorování a vyhodnocení pokusů – základní podmínky života a koloběh látek v přírodě 8,Biologické hospodaření a pěstování. Pěstitelství-oblast Člověk a příroda, Člověk a svět práce (Pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví, průřezová environmentální témata. Pěstitelské práce a chovatelství - klíčové kompetence a přírodovědná gramotnost dle RVP ZV
- Literatura
- studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
- PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
- DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
- VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
- NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
- GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
- Kotásek, J. a kol.: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha ČR. Praha :MŠMT. 2001. 68s.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
- MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
- Metody hodnocení
- Zápočet: 1,aktivní účast na cvičeních a průběžné plnění zadaných úkolů, odevzdání praktické práce 2,Seminární práce: Kalendář přírody, odevzdání výsledků v elektronické i tištěné podobě. 3,Zápočtový test na základní pojmy ze zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu) s aplikací - poznávání přírodnin dle seznamu (na e-learningu předmětu). Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
- Navazující předměty
- Informace učitele
- V sylabech aktuálního semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR jsou aktualizovány: přehled studijních materiálů, organizační pokyny a požadavky pro daný předmět. Jsou zde aktualizovány e-learningované studijní materiály.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/Bi2BP_AEKC