Bi2BP_AEKC Praktikum k základům environmentálního vzdělávání 1

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Ševčíková (pomocník)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
Bi2BP_AEKC/02: každé sudé úterý 10:15–11:55 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/04: každou lichou středu 15:45–17:25 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/05: každé liché úterý 10:15–11:55 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Bi2BP_AEKC/06: každou lichou středu 13:55–15:35 Botanická zahrada Kejbaly, H. Jedličková
Předpoklady
Studenti jsou povinni si zkontrolovat platnost očkování proti tetanu a nosit vhodný oděv a obuv pro výuku v terénu a realizaci praktických činností na zahradě. K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty dle katalogu předmětů v IS MU.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:;
(1) porozumět a vysvětlit klíčová slova: Základní podmínky života, životní prostředí, udržitelný život a rozvoj - ve vzdělávání pro 21. století. Projekt "Biologie pro život a zdraví" a základní vzdělávání v ČR. Biotopová školní zahrada s biologickým hospodařením - edukační prostředí pro zkušenostní učení. Pedologická, meteorologická, fenologická pozorování a modelové pokojové rostliny pro environmentální vzdělávání. Biotechnologie, bio-potraviny, geneticky modifikované organismy - zdravá příroda a zdraví člověka;
(2)- použít informace o proměnách základních podmínek života na Zemi k pochopení pěstování modelových pokojových rostlin pro zdraví;
(3)- vytvořit skupinový project "BRNO A OKOLÍ ", seminární skupinovou práci "Fenologický a meteorologický kalendář", osobní portfolio prací;
(4) předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při obhajobě skupinové práce;
(5)- na základě nabytých znalostí odvozovat i neznámé souvislosti k pochopení zákonitostí existence života na Zemi a významu těchto znalostí pro život a zdraví člověka, přírody a společnosti i pro základní vzdělávání a praktické využití v osobním životě;
Předmět z programu „Biologie pro život a zdraví“, který je součástí výzkumného záměru PdF MU "Škola a zdraví pro 21. století". Je realizován ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro TUŽ „Kejbaly“ a ve vybraných centrech EV.;
Hlavním cílem kurzu je osobnostní rozvoj studenta - budoucího asistenta učitele. Prostřednictvím konstruktivistického propojování středoškolských znalostí se ověřuje a rozvíjí znalostní základ pro vyučování (knowledge base of teaching), environmentální myšlení i profesní poznání (professional knowledge) s cílem utváření postojů, důležitých pro schopnost rozvíjet přírodovědnou gramotnost a klíčové kompetence ve výuce dle RVP ZV.;
Na principu zkušenostního učení v terénu si studenti ve skupinách (v roli studenta – žáka) vyzkouší vybrané aktivizující metody, formy a prostředky, využívané ve výuce především pro průřezová environmentální témata i oblast Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce (pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví aj. dle ŠVP ZV. Praktickými činnostmi ve skupinách se procvičují znalosti a dovednosti orientované na biologické hospodaření, praktické ověřování pochopení souvislostí v přírodě, vlivu člověka i úlohy učitele v základním vzdělávání studovaného oboru.;
Osnova
  • 1, Úvod do předmětu - programu „Biologie pro život a zdraví.
  • 2, Bezpečnost a řád ve specializovaném středisku výchovy a vzdělávání pro trvale udržitelný život, rozvoj a zdraví „Kejbaly“.
  • 3, Vzdělávání pro TUŽ a zdraví (aneb mé životní a studijní prostředí na PdF MU v Brně) – pozorování, procvičování a integrace základních pojmů o podmínkách života v terénu okolí Brna. Praktické řešení úkolů ve skupinách na 1.terénním blokovém cvičení (ukázky rozlišných prostředí, metod, forem, prostředků pro enviro. studium: kde, s kým a jak studovat). Skupinová závěrečná zpráva: "Brno a okolí".
  • 4,Životní prostředí, abiotické a biotické podmínky života – vztahy v přírodě a vliv člověka: regionální pozorování proměn přírody v souvislostí s činností člověka: biotopová zahrada - podzim, zima.
  • 5.Abiotické podmínky života, tok energie a vliv člověka: pozorování a měření, půda, fenologická a meteorologická pozorování - diskuze. Skupinová seminární práce na počítači: Meteorologicko-fenologický kalendář (region "Brno a okolí") - základ osobního kalendáře přírody.
  • 6, Laboratorní práce téma:"Půda".
  • 7, Zakládání, pozorování a vyhodnocení enviropokusů:základní podmínky života, koloběh látek v přírodě, pěstování pokojových rostlin.
  • 8, Proč integrace: biologické hospodaření a zdraví, výuka přírodopisu, pěstování a chovy na ZŠ. Environmentální vzdělávání - oblast Člověk a jeho svět, Člověk a příroda, Člověk a svět práce(pěstitelské práce a chovatelství), Člověk a zdraví, průřezová environmentální témata - klíčové kompetence a environmentální gramotnost dle RVP ZV.
Literatura
  • studijní materiály - e learning předmětu v IS MU
  • PRIMACK, Richard B. Biologické principy ochrany přírody. Translated by Pavel Kindlmann - Jana Jersáková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 349 s. ISBN 80-7178-552-0. info
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : (teoretická a praktická část). 7. aktualiz. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2004, 574 s. ISBN 8071821772. info
  • DOSTÁLEK, Petr, a kol. :Česká biozahrada. Olomouc: Fontána: 2000.185 s.ISBN 80-86179-46-X
  • VODÁKOVÁ, Jitka. Pěstitelské práce. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1990, 238 s. ISBN 8004239765. info
  • NOVÁK, J. (2004): Jedovaté rostliny v bytě a na zahradě. Praha: Grada, 81s, ISBN 80-247-0716-0
  • GREINEROVÁ, Karin, a kol.:Zahrada po celý rok. Bratislava: Nezávislosť, 1993.319 s. ISBN 80-8521-734-1 Knihovna Kejbaly
  • Kotásek, J. a kol.: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Bílá kniha ČR. Praha :MŠMT. 2001. 68s.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2005, 126, 92. ISBN 8087000021. info
  • MÁCHAL, Aleš, Mojmír VLAŠÍN a Dagmar SMOLÍKOVÁ. Desatero domácí ekologie. 3. vyd. Brno: Rezekvítek, 2002, 159 s. info
Výukové metody
Praktická bloková cvičení v terénu specializovaného střediska výchovy a vzdělávání pro udržitelný život a zdraví „Kejbaly“a ve vybraných centrech EV. Ověřování znalostí:e-learning v IS MU předmětu - sebereflexní testy a domácí úkoly.Rozvoj dovedností integrace: práce s informačními zdroji a diskuse ve skupinách Rozvoj zkušeností:laboratorní cvičení, meteorologicko fenologická pozorování a praktické činnosti v terénu biozahrady, agrotechnický pokus ve skupinách, skupinový projekt.
Metody hodnocení
Skupinový projekt "BRNO A OKOLÍ", diskuse v hodinách na téma: praktické činnosti v biotopové zahradě, laboratorní práce. Zápočet: 1,aktivní účast na cvičeních (80%) a v terénu (100%)- průběžné plnění zadaných úkolů, odevzdání skupinové závěrečné práce z terénního bloku 2,seminární práce: Meteorologicko-fenologický kalendář přírody, prezentace výsledků v elektronické i tištěné podobě. 3,zápočtový písemný test na základní pojmy ze zadaných tématických okruhů (na e-learningu předmětu) s aplikací - poznávání přírodnin dle seznamu (na e-learningu předmětu). 4, hodnocení prostřednictvím portfolia Pozn. Přesná formulace tématických okruhů, plnění povinností, úkolů, zadání seminární práce a studijní literatura je uvedena v sylabu předmětu v aktuálním semestru na e-learningu předmětu v IS MU, Brno ČR.
Navazující předměty
Informace učitele
Výuka je realizována v pravidelném čase dle rozvrhu na pracovišti Kejbaly a ve 3 blokových cvičeních v pátek dle sylabu, který je pravidelně každý rok inovován v IS předmětu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.