PdF:CH2MP_3P5C Chemické profesní praktikum - Informace o předmětu
CH2MP_3P5C Chemické profesní praktikum
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Josef Budiš, CSc. (cvičící), Mgr. Irena Plucková, Ph.D. (zástupce)
- Garance
- doc. PhDr. Josef Budiš, CSc.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS4)
- Učitelství chemie pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Předmět završuje oborově didaktickou přípravu budoucího učitele chemie na ZŠ. Je zaměřený na realizaci a posuzování praktických pedagogických výstupů studentů. Uplatňuje se metoda mikrovyučování (příprava, nácvik, posuzování a řešení standardních pedagogických situací) a metoda videosimulací (nácvik identifikace, kvalifikace a řešení situací nestandardních – neočekávaných, problémových a konfliktních).
- Osnova
- Typy uplatňovaných mikrovýstupů : Poznámka : Každý mikrovýstup má specifickou strukturu a zadání, student je nucen je akceptovat, předem se na ně systémově připravit a doložit svoji připravenost protokolem. Na simulované nestandardní situace se naopak očekávají studentovy bezprostřední a okamžité reakce a situační řešení. Mikrovyučování a videosimulace mají preferovat a kultivovat především studentovy sebereflektivní aktivity. Výstup na volné téma. Výklad - monolog na zadané odborné téma. Realizace komentovaného školního chemického pokusu. Umění klást otázky ( rozhovor, frontální opakování, zkoušení). Navození problémové situace, týmové řešení problému. Praktické uplatňování kontextů v různých fázích vyučovací hodiny. Motivace jako praktická a permanentní aktivita učitele. Komplexní analýza simulované neočekávané, problémové, resp. konfliktní situace (identifikace, kvalifikace a řešení). Poznámky k mikrovýstupu : Časový limit výstupu – 3-4 minuty, Zvolené téma Chemismus zvoleného tématu Pojmová strukturace, kvalifikace pojmů, vazby Pokus (charakteristika eduktů a produktů, aparatura, reakční podmínky, didaktická interpretace, bezpečnost, žáka jako pomocník u demonstrace) Interdisciplinární pohled, kontexty, teorie a praxe Eventuální návrh projektu (interdisciplinarita, týmová práce, vazba na praxi, komunikace…)
- Literatura
- BUDIŠ, Josef. Cesta k profilu absolventa učitele chemie na ZŠ. In Profil učitele chemie I. první vydání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 2002, s. 21-27. ISBN 80-7041-856-7. info
- BUDIŠ, Josef a Jiří ŠIBOR. Zkušenosti s profesním výcvikem učitelů chemie pro ZŠ. první vydání. Hradec Králové: Pedagogická fakulta UHK, 2002, s. 22-29. ISBN 80-7041-856-7. info
- Učitel - vyučování - situace. Edited by Josef Budiš - Vladimír Jůva. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1995. info
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu : Absolvování Obecné didaktiky chemie a Speciální didaktiky chemie Absolvování předmětu Školní chemické pokusy I a II. Aktivní a praktické zvládnutí videotechniky při pořizování záznamů mikrovýstupů. Aktivní účast v profesním praktiku, absolvování minimálně čtyř mikrovýstupů, aktivní přístup při analýze mikrovýstupů. Vypracování a odevzdání eseje.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/CH2MP_3P5C