PdF:CJ2MP_JAM1 Alternativní metody výuky ČJ I - Informace o předmětu
CJ2MP_JAM1 Alternativní metody výuky ČJ I
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Luklová - Rozvrh
- Út 7:55–9:35 učebna 6
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s alternativními metodami, které jsou uplatnitelné pi výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu, na všech stupních škol. Důraz bude kladen na praktické zvládnutí těchto metod, jejichž cílem je především rozvoj aktivního, efektivního učení a samostatného, kritického myšlení žáků. Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV.
- Osnova
- 1. Charakteristika vybraných alternativních programů výuky, např. projektové vyučování, RWCT - čtením a psaním ke kritickému myšlení. 2. Teoretická východiska projektu RWCT. 3. Kritické myšlení a struktura výuky v předmětu český jazyk. 4. Vytváření prostředí pro kritické myšlení. 5. Kladení otázek. 6. Metody a strategie výuky vedoucí k efektivnímu učení v hodinách eského jazyka. 7. Metody rozvíjející kritické myšlení v hodinách gramatiky a slohu na 2. stupni ZŠ.
- Literatura
- Rámcový vzdlávací program pro základní vzdlávání. Praha: VÚP 2004
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Předmět je ukončen zápočtem.Podmínkou udělení zápočtu je vypracování písemné seminární práce.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/CJ2MP_JAM1