PdF:CJ2MP_JAM1 Alternativní metody výuky ČJ 1 - Informace o předmětu
CJ2MP_JAM1 Alternativní metody výuky ČJ 1
Pedagogická fakultapodzim 2012
- Rozsah
- 0/2/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jana Marie Tušková, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2MP_JAM1/30: St 9:20–11:00 učebna 6, J. Tušková
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 26 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/26, pouze zareg.: 0/26, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/26 - Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen: 1. rozumět pojmům alternativní metody, metody kritického myšlení; 2. prakticky užívat alternativní metody - cílem metod je rozvíjejí aktivního, efektivního učení; 3. užívat metody kritického myšlení při výuce českého jazyka, zejména mluvnice a slohu na všech stupních škol; Předkládané metody výuky jsou v souladu s požadavky Rámcového vzdělávacího programu ZV.
- Osnova
- 1. Charakteristika vybraných alternativních programů výuky, např. projektové vyučování, RWCT - čtením a psaním ke kritickému myšlení.
- 2. Teoretická východiska projektu RWCT.
- 3. Kritické myšlení a struktura výuky v předmětu český jazyk.
- 4. Vytváření prostředí pro kritické myšlení.
- 5. Kladení otázek.
- 6. Metody a strategie výuky vedoucí k efektivnímu učení v hodinách eského jazyka.
- 7. Metody rozvíjející kritické myšlení v hodinách gramatiky a slohu na 2. stupni ZŠ.
- Literatura
- Rámcový vzdlávací program pro základní vzdlávání. Praha: VÚP 2004
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Vyd. 1. Olomouc: Hanex, 2000, 160 s. Edukace. ISBN 80-85783-28-2. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
- KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh. Praha: Victoria Publishing, 1995, 104 s. ISBN 80-7187-037-4. info
- Výukové metody
- seminář - seminární diskuse, prezentace, domácí příprava
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem. Účast v semináři je povinná. Během semestru je vyžadována domácí práce. Pro udělení zápočtu musí student vypracovat písemnou seminární práci.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Student si v tomto semestru volí alespoň jeden povinně volitelný předmět, garantovaný katedrou ČJ.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2012/CJ2MP_JAM1