SC4MK_PPD Pedagogická a psychologická diagnostika

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jana Veselá, PhD. (přednášející)
Garance
PhDr. Jana Veselá, PhD.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Předpoklady
Absolvování kognitivní,vývojové psychologie a sociální psychologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Vybrané metody si v semináři osobně vyzkouší
Osnova
  • Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogickopsychologické diagnostiky Hlavní kategorie proměnných v diagnostice Zásady práce s diagnostickými metodami Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie Základní vlastnosti testů Klasifikace diagnostických metod 1) Klinické metody: a) Pozorování b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza) c) Analýza spontánních produktů 2) Testové metody: a) Výkonové testy: testy inteligence (jednodimenzionální testy inteligence, komplexní testy inteligence) testy speciálních schopností a psychických funkcí, testy paměti, zkoušky kreativity, zkoušky parciálních a kombinovaných schopností, testy technických schopností, testy verbálních a matematických schopností, testy uměleckých schopností, testy organicity, testy vědomostí b) Testy osobnosti: projektivní metody, verbální projektivní metody, grafické projektivní metody, manipulační projektivní metody, objektivní testy osobnosti, dotazníky (jednorozměrné dotazníky, vícerozměrné dotazníky), posuzovací stupnice (sebeposuzovací stupnice, objektivní posuzovací stupnice) Nové trendy v diagnostice Statistické postupy uplatňované v diagnostické praxi (popisná statistika, deskriptivní statistika, statistické vyjádření vztahů)
Metody hodnocení
písemná zkouška;seminární práce;analýza dokumentu
Informace učitele
Ditrich,P.: Pedagogickopsychologická diagnostika.HaH, Jinočany 1993 Hrabal,V.: Diagnostika. Karolinum,Praha 2002, ISBN 80-246-0319-5 Svoboda, M.:Krejčířová D.;Vágnerová M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001 Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha 1999 Koluchová,J.;Morávek,S.: Psychologická diagnostika dětí a mládeže. UP, Olomouc 1990 Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů.Portál,Praha 1998 Mareš,J.: Psychodiagnostika podporovaná počítačem.ÚIV,Praha 1992
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.