PdF:SC4MK_PPD Ped. - psych. diagnostika - Informace o předmětu
SC4MK_PPD Pedagogická a psychologická diagnostika
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/0/1. 15 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jana Veselá, PhD. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Jana Veselá, PhD.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Předpoklady
- Absolvování kognitivní,vývojové psychologie a sociální psychologie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD)
- Sociální pedagogika (program PdF, N-PD, směr Čtvrtý modul)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s možnostmi a úskalím pedagogicko-psychologické diagnostiky, se zásadami práce s diagnostickými metodami, s užitím diagnostických metod u jednotlivých klientů. Vybrané metody si v semináři osobně vyzkouší
- Osnova
- Diagnostická činnost a diagnostická metoda; předmět a subjekt diagnostiky, vztah pedagogické a pedagogickopsychologické diagnostiky Hlavní kategorie proměnných v diagnostice Zásady práce s diagnostickými metodami Užití diagnostiky v praxi; cíle a postupy, strategie Základní vlastnosti testů Klasifikace diagnostických metod 1) Klinické metody: a) Pozorování b) Rozhovor (fáze rozhovoru, techniky vedení rozhovoru, technika kladení otázek, technika jednoduché akceptace, technika zachycení a objasnění, technika parafrázování, technika interpretace, technika ujištění, technika používání pomlk, registrace rozhovoru, anamnéza) c) Analýza spontánních produktů 2) Testové metody: a) Výkonové testy: testy inteligence (jednodimenzionální testy inteligence, komplexní testy inteligence) testy speciálních schopností a psychických funkcí, testy paměti, zkoušky kreativity, zkoušky parciálních a kombinovaných schopností, testy technických schopností, testy verbálních a matematických schopností, testy uměleckých schopností, testy organicity, testy vědomostí b) Testy osobnosti: projektivní metody, verbální projektivní metody, grafické projektivní metody, manipulační projektivní metody, objektivní testy osobnosti, dotazníky (jednorozměrné dotazníky, vícerozměrné dotazníky), posuzovací stupnice (sebeposuzovací stupnice, objektivní posuzovací stupnice) Nové trendy v diagnostice Statistické postupy uplatňované v diagnostické praxi (popisná statistika, deskriptivní statistika, statistické vyjádření vztahů)
- Metody hodnocení
- písemná zkouška;seminární práce;analýza dokumentu
- Informace učitele
- Ditrich,P.: Pedagogickopsychologická diagnostika.HaH, Jinočany 1993 Hrabal,V.: Diagnostika. Karolinum,Praha 2002, ISBN 80-246-0319-5 Svoboda, M.:Krejčířová D.;Vágnerová M.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál, Praha 2001 Svoboda, M.: Psychologická diagnostika dospělých. Portál, Praha 1999 Koluchová,J.;Morávek,S.: Psychologická diagnostika dětí a mládeže. UP, Olomouc 1990 Mareš,J.: Styly učení žáků a studentů.Portál,Praha 1998 Mareš,J.: Psychodiagnostika podporovaná počítačem.ÚIV,Praha 1992
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/SC4MK_PPD