SPDR_SVO2 Specializace vědního oboru 2

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Specializace vdního oboru2 Logopedie Komunikace, komunikaní proces, specifika intervence v logopedii diagnostika, diferenciální diagnostika, terapie, prevence, metody, techniky a postupy logopedické diagnostiky a terapie, principy jejich aplikace, vývojové trendy, souasné diagnostické a terapeutické postupy využívané u jedinc s afázií, získanou dysartrií, aktuální postupy pi terapii dysfagií, aktuální otázky souasné balbutologie. Specializace vdního oboru 2 Psychopedie Psychopedie, pojem, pedmt, cíle. Charakteristika jednotlivých stup MR. Výchova a vzdlávání jedinc s mentálním postižením, speciální mateská škola, základní škola praktická, praktická škola, odborné uilišt, speciáln pedagogické centrum, školský zákon . 561/2004 Sb., vyhláška . 72/2005 Sb., vyhláška . 73/2005 Sb., Rámcový vzdlávací program pro pedškolní vzdlávání, Rámcový vzdlávací program pro základní vzdlávání (RVP ZV) s pílohou pro lehkou mentální retardaci, prezová témata. Speciáln pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítte s mentálním postižením, socializace osob s mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváení osobnosti osoby s mentální retardací. Psychický vývoj MR, poruchy ei v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy ei v závislosti na míe postižení a etiologii. komunikace jedinc s mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou postiženého dítte/žáka. Mateská škola speciální funkce diagnostická, reedukaní, rehabilitaní, léebn výchovná, reaspitní. Základní škola praktická, vzdlávací program, uební plán, profesní orientace, initelé vyuovacího procesu, didaktické zásady, didaktické metody, vyuovací formy, modernizace vyuovacího procesu, specifika jazyka eského, metodika poáteního psaní a tení, specifika výuky matematiky, základní problematika výuky prvouky, výtvarná a hudební výchova, pracovní a tlesná výchova. Praktická škola (1 a 2 roky) je urena pro absolventy základní školy praktické, základní školy speciální a absolventy základní školy s nedokoneným vzdláním. Je zamena na pípravu pro výkon jednoduchých inností v oblasti praktického života. Odborné uilišt (2 a 3 roky) je ureno pro absolventy základní školu praktické, získané vzdlání prohlubuje a rozšiuje, získávají zde výuní list. Speciáln pedagogické centrum pro mentáln postižené je zpravidla souástí mateské školy speciální, základní školy praktické nebo základní školy speciální, vykonává speciáln pedagogickou diagnostiku, poskytuje poradenské služby se zamením na pomoc pi ešení problém se vzdláváním. Specializace vdního oboru 2 Somatopedie DMO vymezení pojmu, etiologie, klasifikace, klinický obraz, psychologické zvláštnosti. Formy DMO diparetická, hemiparetická, kvadruparetická. Speciáln pedagogická diagnostika dtí s DMO se zamením na školní zralost. Symptomatické poruchy ei u jedinc s DMO. DMO jako kombinované postižení, komunikace, speciáln pedagogická diagnostika, možnosti pedagogické intervence.Specializace vědního oboru 2 Praktická výuka znakového jazyka a dalších vizuálně motorických způsobů komunikace sluchově postižených, osvojování znakové zásoby, jazyk jako soustava prostředků pro vzájemnou komunikaci a přenos informací, základní lingvistická terminologie, struktura a fungování znakového jazyka, specifické rysy znakového jazyka, problematika tlumočení znakového jazyka. Specializace vědního oboru 2 Psychiatrie.
Literatura
  • BARTOOVÁ, M. Souasné trendy v edukaci dtí a žák se speciálními vzdlávacími potebami v eské republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
  • LECHTA, V. Koktavost. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8.
Informace učitele
Doporuená literatura: DELL, C. W. Koktavost u dtí školního vku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-075-1. GANGALE, D.C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada ,2004. ISBN 80-247-0534-6. LECHTA, V. Koktavost. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-867-8. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikaní schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. BARTOOVÁ, M. Souasné trendy v edukaci dtí a žák se speciálními vzdlávacími potebami v eské republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3. BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy (1-3). Praha: Septima, 1996 BLAŽKOVÁ, R. Chodíme do školy - pro nižší stupe PŠ. Praha: Septima, 1996 ERNÁ, M. Psychopedie. Praha: UK, 1995 DOLEJŠÍ, M. K psychologii mentáln retardovaných. Praha: Avicenum, 1996 FRANIOK, P. Vzdlávání osob s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005. ISBN 80-7368-150-1. HORT, V. Dtská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál, 2000 JAHODA, J. Hudební výchova pro 1. až 3. roník speciálních škol. Praha: Septima, 1995 KARÁSKOVÁ, V. Tlesná výchova na ZvŠ. Praha: Septima, 1995 KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000 KYSUAN, J. Úvod do psychopedie. Olomouc: UP, 1986 KUBOVÁ, L. Speciáln pedagogická centra. Praha: Septima, 1995 MARKOVÁ, Z., STEDOVÁ, L. Mentáln postižené dít v rodin. Praha: SPN, 1987 MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1997 PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve svtle souasných edukativních trend. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciáln pedagogické diagnostiky a využití v praxi. Brno: MU, 1997, 2000. PUESCHEL, S. Downv syndrom pro lepší budoucnost. Praha: Tech-Market, 1997 RUBINŠTEJNOVÁ, S. J. Psychologie mentáln zaostalého žáka. Praha: SPN, 1987 ÁDA, J. Výjimené dti. Praha: Septima, 1995. ŠIŠKA, J. Mimoádní dosplost. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000 ŠVARCOVÁ, I. Základní otázky psychopedie. Praha: VÚP, 1997 ŠVARCOVÁ, I. Alternativní vzdlávací program zvláštní školy pro žáky romského etnika. Praha: Septima, 1999 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999 VALENTA, M. Pée o mentáln postižené v zahranií. Olomouc. UP, 1994 VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Parta 2003. VALENTA, M., KREJÍOVÁ, O. Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentáln retardovaných. Olomouc: Netopejr, 1997 VANOVÁ, A. Základy pedagogiky mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-968797-6-6. VAŠEK, Š. Pedagogika mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1994 VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. GUTVIRTH, J. a kol. Základy dtského lékaství pro speciální pedagogy. Praha: SPN, 1981. 14-632-84. KRAUS A KOL. Dtská mozková obrna. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1018-8. KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L. (ed.). Edukace dtí se speciálními potebami v raném a pedškolním vku. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-063-8. LECHTA, V. Symptomatické poruchy ei. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. MONATOVÁ, L. Speciáln pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dítte. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a pedškolním vku u jedinc s dtskou mozkovou obrnou. Brno: PdF MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. OPATILOVÁ, D. Metody práce u jedinc s tžkým postižením a více vadami. Brno: PdF MU, 2005. ISBN 80-210-3819-5. PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciáln pedagogické diagnostiky a její využití v praxi speciální pedagogiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3354-1. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dtské neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VÍTKOVÁ, M. (ed). Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a speciální. Brno: Paido, 2004. Literatura - pro surdopedii ČEŇKOVÁ, I. Teorie a didaktika tlumočení I. Praha: FF UK Desktop Publishing. 2001 ISBN 80-8589-962-0 ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7110-183-4 GABRIELOVÁ, D., PAUR J., ZEMAN, J. Slovník znakové řeči. Praha: Horizont, 1988. HOMOLÁČ, J. Sociolingvistika. Komunikace neslyšících. Praha: FF UK,1998. Odborná literatura: ZVOLSKÝ, P. Obecná psychiatrie. Praha: Karolinum, 1996 ZVOLSKÝ, P. Speciální psychiatrie. Praha: Karolinum, 1996
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.