SPKRC_LIR1 Logopedická intervence u dětí v raném věku I

Pedagogická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/0/16. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Absolvování předmětu Narušená komunikační schopnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Raná intervence, atributy rané intervence, způsob poskytování rané intervence u postižených a ohrožených dětí v ČR a v zahraničí, role logopeda v rané intervenci, rizikové děti z hlediska vývoje řeči, hodnocení stavu patologického motorického vývoje, vztah mezi posturální aktivitou, posturální reaktivitou a primitivní reflexologií, orální reflexy a jejich vliv na vývoj řeči.
Osnova
  • Okruhy ke zkoušce: 1. Raná intervence – význam, cíle rané intervence, atributy rané intervence. 2. Poskytování rané intervence v České republice a v zahraničí. 3. Úloha logopeda ve službách rané intervence. 4. Ontogenetický vývoj motoriky člověka – vývojové stupně v prvním roce života. 5. Projevy orální reflexů a jejich vliv na vývoj řeči. 6. Možné postupy při ovlivňování poruch citlivosti v obličejové oblasti. 7. Poruchy příjmu potravy, možná terapie. 8. Podpora předřečového porozumění. 9. Současné využívané fyzioterapeutické metody a koncepty. 10. Využití myofunkční terapie v logopedii.
Literatura
  • GANGALE, D.C. Rehabilitace orofaciální oblasti. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-0534-6.
Metody hodnocení
vypracování seminární práce, zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Specializace I. - možnost výběru mezi 1a a 1b.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008.