PdF:SZ7MP_ODI1 General Methodology - Course Information
SZ7MP_ODI1 General Methodology
Faculty of EducationAutumn 2006
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Danuše Filipinská (alternate examiner)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (alternate examiner)
Mgr. Miroslav Janda (alternate examiner)
PaedDr. Alexandr Polák (alternate examiner)
Mgr. Pavlína Trnková (alternate examiner)
PaedDr. Jiří Valla (alternate examiner) - Guaranteed by
- prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Timetable of Seminar Groups
- SZ7MP_ODI1/01: Thu 10:40–11:25 učebna 50
SZ7MP_ODI1/02: Thu 11:35–12:20 učebna 50 - Prerequisites
- Pass an examination discipline Introduction to the didactics
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Czech Language and Literature (programme PdF, N-SS)
- Voice Education (programme PdF, N-SS)
- Piano (programme PdF, N-SS)
- Organ Interpretation (programme PdF, N-SS)
- Music (programme PdF, N-SS)
- Mathematics (programme PdF, N-SS)
- Education (programme PdF, N-PD)
- Special Education (programme PdF, N-SPD)
- Special Education (programme PdF, N-SPD, specialization Logopedy)
- Special Education (programme PdF, N-SPD, specialization Ostatní pedie)
- Special Education (programme PdF, N-SPD, specialization Více vad)
- Special Education (programme PdF, N-SS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Czech Language and Literature (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in History (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Physics (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Music (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Chemistry (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in IT (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in German Language and Literature (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary and Language School Teacher Training in German Language (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Natural Science (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Family Education and Health Education (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Russian Language and Literature (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Special Education (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Technology and IT Education (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Arts (programme PdF, N-ZS)
- Lower Secondary School Teacher Training in Geography (programme PdF, N-ZS)
- Visual Arts (programme PdF, N-SS)
- Arts Education (programme PdF, N-SS)
- Basics of Social Studies (programme PdF, N-SS)
- Course objectives
- Presumption for special teachning theory and supervised practice teaching.
- Syllabus
- Basic curriculum documentation, especially standards and educational programs. Educational process. Basic didactic skills. Communication in teachning. Teachers preparation for teachning. Analysis of a lesson, interpretation and evaluation, conclusions and measures.
- Literature
- MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
- Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Pilotní verze. Praha : VÚP, 2004. 96 s. Dostupné též na http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=10
- Assessment methods (in Czech)
- Ústní nebo písemná zkouška. OTÁZKY :1. Rámcový vzdělávací program (RVP): systém kurikulárních dokumentů, principy RVP. * 2. RVP : Pojetí a cíle vzdělávání, klíčové kompetence. * 3. RVP : Vzdělávací oblasti. * 4. RVP : Průřezová témata. * 5. Školní vzdělávací program, tvorba. * (* RVP podle studijního zaměření studenta : Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání nebo Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání.) 6. Klasifikace výukových metod; výběr metod. 7. Vysvětlování, vyprávění, přednáška. 8. Práce s textem. 9. Rozhovor. 10. Metody názorně demonstrační. 11. Metody dovednostně-praktické. 12. Metody diskusní; metody heuristické, řešení problémů. 13. Metody situační, inscenační; didaktické hry. 14. Frontální výuka; skupinová a kooperativní výuka; partnerská výuka; individuální a individualizovaná výuka; samostatná práce žáků. 15. Rozvíjení kritického myšlení. 16. Brainstorming a brainwriting. 17. Projektová výuka. 18. Výuka dramatem. 19. Učení v životních situacích. 20. Výuka podporovaná počítačem. 21. Účel, principy a metody hodnocení žáků. 22. Diagnostické metody používané při hodnocení žáků. 23. Klasifikace, klasifikační stupnice. Klady a nedostatky. 24. Slovní hodnocení. Klady a nedostatky. 25. Příprava na vyučovací hodinu.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SZ7MP_ODI1