SZ7MP_ODI1 General Methodology

Faculty of Education
Autumn 2006
Extent and Intensity
1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (lecturer)
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. (lecturer)
doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. (lecturer)
PaedDr. Danuše Filipinská (alternate examiner)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (alternate examiner)
Mgr. Miroslav Janda (alternate examiner)
PaedDr. Alexandr Polák (alternate examiner)
Mgr. Pavlína Trnková (alternate examiner)
PaedDr. Jiří Valla (alternate examiner)
Guaranteed by
prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová
Timetable of Seminar Groups
SZ7MP_ODI1/01: Thu 10:40–11:25 učebna 50
SZ7MP_ODI1/02: Thu 11:35–12:20 učebna 50
Prerequisites
Pass an examination discipline Introduction to the didactics
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Presumption for special teachning theory and supervised practice teaching.
Syllabus
  • Basic curriculum documentation, especially standards and educational programs. Educational process. Basic didactic skills. Communication in teachning. Teachers preparation for teachning. Analysis of a lesson, interpretation and evaluation, conclusions and measures.
Literature
  • MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : pracovní verze pro potřeby pilotních škol. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. V Praze: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2002, 142 s. info
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání. Pilotní verze. Praha : VÚP, 2004. 96 s. Dostupné též na http://www.vuppraha.cz/index.php?op=sections&sid=10
Assessment methods (in Czech)
Ústní nebo písemná zkouška. OTÁZKY :1. Rámcový vzdělávací program (RVP): systém kurikulárních dokumentů, principy RVP. * 2. RVP : Pojetí a cíle vzdělávání, klíčové kompetence. * 3. RVP : Vzdělávací oblasti. * 4. RVP : Průřezová témata. * 5. Školní vzdělávací program, tvorba. * (* RVP podle studijního zaměření studenta : Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání nebo Rámcový vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání.) 6. Klasifikace výukových metod; výběr metod. 7. Vysvětlování, vyprávění, přednáška. 8. Práce s textem. 9. Rozhovor. 10. Metody názorně demonstrační. 11. Metody dovednostně-praktické. 12. Metody diskusní; metody heuristické, řešení problémů. 13. Metody situační, inscenační; didaktické hry. 14. Frontální výuka; skupinová a kooperativní výuka; partnerská výuka; individuální a individualizovaná výuka; samostatná práce žáků. 15. Rozvíjení kritického myšlení. 16. Brainstorming a brainwriting. 17. Projektová výuka. 18. Výuka dramatem. 19. Učení v životních situacích. 20. Výuka podporovaná počítačem. 21. Účel, principy a metody hodnocení žáků. 22. Diagnostické metody používané při hodnocení žáků. 23. Klasifikace, klasifikační stupnice. Klady a nedostatky. 24. Slovní hodnocení. Klady a nedostatky. 25. Příprava na vyučovací hodinu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2011, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2006/SZ7MP_ODI1