PdF:SZ7MP_sPPs Seminář z ped. psychologie - Informace o předmětu
SZ7MP_sPPs Seminář z pedagogické psychologie
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Georgij Dolinskij, CSc. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (cvičící)
PhDr. Mgr. Iva Žaloudíková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra psychologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Renata Buganová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SZ7MP_sPPs/01: Út 15:15–16:00 šatna, I. Žaloudíková
SZ7MP_sPPs/02: Čt 18:55–19:40 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/03: St 13:25–14:10 šatna, I. Žaloudíková
SZ7MP_sPPs/04: St 14:20–15:05 šatna, I. Žaloudíková
SZ7MP_sPPs/05: Čt 18:00–18:45 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/06: Po 15:15–16:00 šatna, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/07: Po 16:10–16:55 šatna, J. Mareš
SZ7MP_sPPs/08: Čt 13:25–14:10 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/09: Čt 14:20–15:05 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/10: Čt 15:15–16:00 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/11: Čt 16:10–16:55 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/12: Čt 17:05–17:50 učebna 34, G. Dolinskij
SZ7MP_sPPs/13: Út 16:10–16:55 šatna, I. Žaloudíková
SZ7MP_sPPs/14: Po 9:45–10:30 šatna
SZ7MP_sPPs/15: Út 9:45–10:30 šatna, I. Žaloudíková
SZ7MP_sPPs/16: Út 10:40–11:25 šatna, I. Žaloudíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- předmět má 74 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- V semináři jsou diskutována témata z přednášek, prostřednictvím referátů, malých výzkumných sond a jsou probírány pokusy o řešení praktických problémů pedagogické psychologie na základě získaných teoretických znalostí.
- Osnova
- 1. Předmět a vývoj pedagogické psychologie. Metodologické otázky ped. ps. Problém vychovatelnosti a vzdělavatelnosti. Vlohy, schopnosti, talent, nadání.. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, speciální psychol. metodiky (psychol. testy a dotazníky), analýza produktů činnosti. 2. Učení. Zrání a učení. Kategorie učení v psychologii (širší a užší pojetí). Učení a paměť. Druhy učení: učení podmiňováním (klasické a operační podmiňování), senzomotorické učení, verbální učení, pojmové učení, učení jako řešení problémů. Přeučení. Řízené učení. 3. Asocianistické tradice ve výzkumu učení. Výzkum učení v etologii (imprinting). Konekcionalismus - E. L. Thorndike. I. P. Pavlov (podmíněný reflex). Teorie učení vycházející z behaviorismu: J. B. Watson, B. F. Skinner. Geštalt-psychologie a teorie učení vhledem. 4. Učení a motivace. Aspirační úroveň. Zážitek úspěchu. Význam zpětné vazby v učení. Transfer a interference Opakování, zapomínání a mnemotechnika. 5. Učení a inteligence. Vymezení inteligence a její měření. Nadprůměrná a podprůměrná inteligence v pedagogickém procesu. Mentální retardace. Struktura inteligence. Tvořivost (kreativita): vymezení, vlastnosti tvořivosti. Fantazie a imaginace. Tvořivost a inteligence. Programy stimulující rozvoj tvořivosti. 6. Učení a vyučování. Psychodidaktika. Vymezení vědomostí, návyků a dovedností a zákonitosti procesu jejich osvojování. Individuální rozdíly v učení. Kognitivní styl. Styly učení. Učení z textu. Psychologické základy didaktických zásad. 7. Školní úspěch a neúspěch. Relativní neprospěch. Mimointelektové a intelektové příčiny neprospěchu. Typy neprospívajících žáků. LMD (ADHD/ADH), SVPU. Stres, zátěž, přetěžování. Tréma, její prevence a redukce. Předzkouškové stavy a psychohygiena zkoušky. Pedagogicko-psychologické poradenství. 8. Psychologické otázky výchovy. Odměna a trest. Rodina a výchova, neúplná rodina. Styly (způsoby) výchovy. Vzory ve výchově. Kulturní stimulace. Psychologické otázky využívání volného času. Výchova a sebevýchova. Poruchy chování (lhaní, krádeže, záškoláctví, toulání). Převýchova. Agresivita a šikana. 9. Osobnost žáka. Poznávání osobnosti a její charakteristika. Role žáka. Interakce učitel - žák. Rodina - domov - škola. Sociální klima třídy. Komunikace v pedagogické situaci. Psychologie osobnosti učitele. Požadavky na učitelovu osobnost. Učitelovy postoje k žákům. Vztahy mezi učiteli. Vztah učitele a žáka. Sebereflexe učitele. 10. Psychologické otázky výchovných cílů. Péče o rozvoj vlastní osobnosti. Perspektivy rozvoje pedagogické psychologie a současné úkoly našeho školství.
- Literatura
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 8071780268. info
- FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Translated by Karel Balcar. Vyd. 2. Praha: Portál, 2003, 383 s. ISBN 80-7178-626-8. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy užité psychologie. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2002, 544 s. ISBN 80-214-2203-3. info
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 807178463X. info
- KOHOUTEK, Rudolf. Základy pedagogické psychologie [Kohoutek, 1996]. Brno: Cerm, 1996, 184 s. ISBN 80-85867-94-X. info
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/SZ7MP_sPPs