PdF:TE2RC_TTV Techn. a technické vzdělávání - Informace o předmětu
TE2RC_TTV Technika a technické vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 5 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- DAP Technická a informační výchova pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základních schopnosti a dovednosti využívat vědomosti z oblasti techniky jako složky lidské kultury a z oblasti základního technického vzdělávání v systému společenské praxe. Získat schopnost předávat kvalifikované informace v oblasti techniky včetně přípravy odborných materiálů, exkurzí a besed.
- Osnova
- 1. Od Komenského po současnost. Pohled do historie techniky a technického vzdělávání (systém školství a technické vzdělávání u nás i v zahraničí, postavení a úkoly základního vzdělávání). 2. Technika jako složka lidské kultury, odraz techniky ve společenské praxi (úloha techniky ve vývoji společnost, významné objevy a vynálezy v historii techniky). 3. Technika a její vztah k jiným oblastem lidské činnosti (kultura, filozofie, psychologie, politika, ekonomika, ekologie, architektura, umění, atd.). 4. Technika ve stavebnictví, strojírenství a zemědělství (vývoj staveb, stavební stroje, mechanismy, materiály, dopravní systémy, obráběcí stroje, technologická zařízení, nejnovější technologie, specializovaná zemědělská technika). 5. Technika, energetika a problémy životního prostředí (výroba a rozvod elektrické energie, perspektivy alternativní energie pro lidstvo, technická zařízení elektráren, technika a její vztah k životnímu prostředí). 6. Lékařská věda, zdraví, sport a rozvoj techniky (lékařské přístroje, elektronika v medicíně, technická sportovní zařízení, měření výkonů nejnovější technikou, pozitivní i negativní vliv techniky na lidský organismus). 7. Dopravní technika (historický vývoj, dopravní technika v průmyslu, dopravní technika kolem nás, budoucnost dopravy). 8. Technická muzea v České republice a v zahraničí (Praha, Brno, Vídeň, Mnichov, Paříž - technické centrum pro mládež, Amsterdam atd.). 9. Technická muzea a jejich využití v pedagogické praxi (technická muzea u nás i v zahraničí, didaktické zpracování expozic, regionální technická muzea a technické památky). 10. Technická centra pro mládež – možnost nebo utopie? (organizace, vedení centra, náplň a možnosti činnosti, vybavenost, smysl, perspektivy technické zájmové činnosti). 11. Informační a komunikační technologie jako součást vývoje a perspektiv techniky (informace, informační systémy, výpočetní a komunikační technika).
- Metody hodnocení
- zápočet podle výsledků ze cvičení
- Informace učitele
- 1. BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. 2. BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. Praha: PedF UK, 2003. 3. FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 2001. 4. PATURI, F. Kronika techniky. Praha, Fortuna 1993. 5. PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha, Portál 1999. 6. ŠKÁRA, I. Technika a technické vzdělání. Brno, MU 1996. Další studijní materiály dostupné na: http://www.ntm.cz/cs/, http://www.technicalmuseum.cz/ http://www.deutsches-museum.de/, http://www.experimentarium.dk/index_uk.html http://www.tmw.ac.at/, http://www.energetika.cz/
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2006, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2006/TE2RC_TTV