PdF:TE2RC_TTV Techn. a technické vzdělávání - Informace o předmětu
TE2RC_TTV Technika a technické vzdělávání
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 5 hodin. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Gabriela Jančíková
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- DAP Technická a informační výchova pro základní školy (program PdF, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získat základních schopnosti a dovednosti využívat vědomosti z oblasti techniky jako složky lidské kultury a z oblasti základního technického vzdělávání v systému společenské praxe. Získat schopnost předávat kvalifikované informace v oblasti techniky včetně přípravy odborných materiálů, exkurzí a besed.
- Osnova
- 1. Od Komenského po současnost. Pohled do historie techniky a technického vzdělávání (systém školství a technické vzdělávání u nás i v zahraničí, postavení a úkoly základního vzdělávání). 2. Technika jako složka lidské kultury, odraz techniky ve společenské praxi (úloha techniky ve vývoji společnost, významné objevy a vynálezy v historii techniky). 3. Technika a její vztah k jiným oblastem lidské činnosti (kultura, filozofie, psychologie, politika, ekonomika, ekologie, architektura, umění, atd.). 4. Technika ve stavebnictví, strojírenství a zemědělství (vývoj staveb, stavební stroje, mechanismy, materiály, dopravní systémy, obráběcí stroje, technologická zařízení, nejnovější technologie, specializovaná zemědělská technika). 5. Technika, energetika a problémy životního prostředí (výroba a rozvod elektrické energie, perspektivy alternativní energie pro lidstvo, technická zařízení elektráren, technika a její vztah k životnímu prostředí). 6. Lékařská věda, zdraví, sport a rozvoj techniky (lékařské přístroje, elektronika v medicíně, technická sportovní zařízení, měření výkonů nejnovější technikou, pozitivní i negativní vliv techniky na lidský organismus). 7. Dopravní technika (historický vývoj, dopravní technika v průmyslu, dopravní technika kolem nás, budoucnost dopravy). 8. Technická muzea v České republice a v zahraničí (Praha, Brno, Vídeň, Mnichov, Paříž - technické centrum pro mládež, Amsterdam atd.). 9. Technická muzea a jejich využití v pedagogické praxi (technická muzea u nás i v zahraničí, didaktické zpracování expozic, regionální technická muzea a technické památky). 10. Technická centra pro mládež – možnost nebo utopie? (organizace, vedení centra, náplň a možnosti činnosti, vybavenost, smysl, perspektivy technické zájmové činnosti). 11. Informační a komunikační technologie jako součást vývoje a perspektiv techniky (informace, informační systémy, výpočetní a komunikační technika).
- Literatura
- FRIEDMANN, Zdeněk. Člověk a svět práce na 2. stupni ZŠ - základní dílo. základní dílo. Praha: Raabe, 2007, 150 s. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Technické předměty na základních školách ve Francii. In Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, s. 61-65. ISBN 80-7041-545-2. info
- MACAULAY, David a Neil ARDLEY. Mamutí kniha techniky. Praha: Slovart, 1996, 384 s. ISBN 80-85871-78-5. info
- PATURI, Felix R. Kronika techniky. 1. vyd. Praha: Fortuna Print, 1993, 651 s. info
- Výukové metody
- Přednáška, vyhledávání informací z různých zdrojů, samostatná prezentace vybraného tématu před seminární skupinou.
- Metody hodnocení
- Zápočet, veřejná prezentace vybraného tématu před seminární skupinou, odevzdání prezentace v elektronické podobě.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/TE2RC_TTV