AJ2BP_FUKS Funkční a komunikativní syntax

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Martin Adam, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D.
Katedra anglického jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Petra Hoydenová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
AJ2BP_FUKS/01: Čt 15:15–16:55 učebna 57
AJ2BP_FUKS/02: Čt 12:30–14:10 učebna 42
Předpoklady
AJ2BP_SZKO Souborná zkouška z AJ || AJ2BP_SOZK Souborná zkouška z AJ
Syntax A, Syntax B
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course presents the English grammar as a tool which enables users of English to achieve their purposes in cimmunication and trie to help language learners to realise that grammar is used in a different way in spoken and written interaction and is further modified by the context of language use.
Osnova
  • Week 1: Communicative syntax vs. normative syntax. Varieties of English. Week 2: Giving and requesting information. Representing information. Functions of language. Hypothetical Meaning Week 3: Expressing attitude and opinion. Choices in the semantic representation of sentences. Fronting without Inversion Week 4: Expressing feelings and emotions. Linking and grammatical cohesion I+II. Fronting with subject-verb inversion Week 5: Friendly communication and influencing people. REVISION TEST 1. Fronting with subject-operator inversion. Week 6: Linking signals and constructions. Information processing. Topic and focus I. Extraposition of Clausal Subject Week 7: Reference, substitution and omission. Information processing. Topic and focus II Passive Voice Week 8: Presenting and focusing information. Formal and informal language. Extraposition of Clausal Object Week 9: Order and emphasis 1. Fronting. REVISION TEST 2. Postponement and discontinuities Week 10: Order and emphasis 2. Postponement. Polite and familiar language. Cleft Sentences Proper Week 11: Variation according to the status of participants. Personal and impersonal language. Pseudo-cleft sentences Week 12: Variation according to the medium and place. Written and Spoken language. Existential sentences Week 13: Revision. Dialect variation.
Literatura
  • Olga Navrátilovás Grammatical Structures in English: Meaning in Context (2005); Svartvik, Jan - Leech, Geoffrey N. A communicative grammar of English. 2nd ed. London: Longman, 1994.
Metody hodnocení
Předmět je vyučován formou semináře. Během semestru studenti píší 1-2 progress testy; ve zkouškovém období musí úspěšně napsat credit test a složit ústní zkoušku. Krome toho jsou studentum behem semestru zadavny referaty na konkrétni temata (pasaze z doporucene literatury). Tolerovany jsou maximalne dve neomluvene absence.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Credit requirements: - active participation at seminars (not more than 2 unexcused absences will be tolerated) + fulfilling all written tasks - 2 revision tests during the semester; passing the credit test in the exam period - the final mark is counted as an average out of the two mid-term tests and the credit test (there might be an oral resit in case of a fail)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.