PdF:CJ2MP_LDL1 Didaktika literatury 1 - Informace o předmětu
CJ2MP_LDL1 Didaktika literární výchovy 1
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Miroslav Chocholatý, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Naděžda Sieglová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2MP_LDL1/01: Čt 12:30–13:15 učebna 6
CJ2MP_LDL1/02: Čt 14:20–15:05 učebna 6 - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět je vstupem do problematiky výuky literární výchovy na základní škole. Zaměřuje se především na proces literární komunikace, teoretické a praktické aspekty didaktické interpretace, učební materiály a kritéria jejich hodnocení.
- Osnova
- 1.Charakteristika didaktiky literární výchovy jako vědní disciplíny, základní literatura. 2. Základní činitelé vyučování literatuře, recepční proces, literární komunikace. Funkční, literární, kulturní gramotnost. 3. Charakter čtenářské kompetence žáka přicházejícího na 2. stupeň ZŠ, resp. víceleté gymnázium; znalosti a dovednosti osvojované v primární škole. 4. Interpretace literárního textu teoreticky i prakticky. 5. Interpretace vybraných prozaických, básnických a dramatických textů. Didaktické aspekty interpretace, dílčí interpretační metody, didaktická interpretace jako metoda řešení problémů, role interpretace v přípravě učitele na vyučovací hodinu. 6. Současné čítanky pro 2. stupeň základní školy a další didaktické materiály. Koncepce učebnic, obsah, didaktická vybavenost, charakter řídícího aparátu, řešení metodických příruček atd. Způsoby a aspekty hodnocení kvality čítanek. Adaptace učebních materiálů na konkrétní vzdělávací strategie předmětu, koncipování vlastních učebních materiálů. 7. Metody literárně didaktického výzkumu, zejm. výzkumu čtenářské recepce a čtenářských preferencí žáků ZŠ. Využití výsledků výzkumu ve vyučovací praxi. Těžištěm seminářů je přímá interpretační práce s konkrétními ukázkami jako stěžejní část přípravy učitele na vyučování literatuře a dále detailní seznámení se širokou nabídkou učebnic a doplňkových didaktických textů.
- Literatura
- Čítanky a didaktické texty pro 2. stupeň ZŠ - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Fragment, Fraus, Prodos, SPN.
- PECHAR, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2002, 286 s. ISBN 80-7007-163-X. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- PAVELKA, Jiří. Předpoklady literárního dorozumívání komunikačně pragmatický koncept literární vědy. 1997, 257 s. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: seminář Požadavky na ukončení předmětu: Vypracování seminární práce (zhodnocení vybrané čítanky pro 2. stupeň ZŠ), aktivní účast na seminářích.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/CJ2MP_LDL1