PdF:CJ2MP_LDL1 Didaktika literatury 1 - Informace o předmětu
CJ2MP_LDL1 Didaktika literární výchovy 1
Pedagogická fakultapodzim 2014
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Poláček, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- CJ2MP_LDL1/01: St 11:10–11:55 učebna 11, J. Zítková
CJ2MP_LDL1/02: St 10:15–11:00 učebna 11, J. Zítková - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Cíle předmětu
- Předmět je vstupem do problematiky výuky literární výchovy na základní škole. Po jeho absolvování student porozumí procesu literární komunikace, osvojí si teoretické aspekty didaktické interpretace a bude schopen je aplikovat v praxi, seznámí se se spektrem učebních materiálů a kritéríi jejich hodnocení, která bude schopen uplatnit při vlastním hodnocení učebnic.
- Osnova
- 1.Charakteristika didaktiky literární výchovy jako vědní disciplíny, základní literatura. 2. Základní činitelé vyučování literatuře, recepční proces, literární komunikace. Funkční, literární, kulturní gramotnost. 3. Charakter čtenářské kompetence žáka přicházejícího na 2. stupeň ZŠ, resp. víceleté gymnázium; znalosti a dovednosti osvojované v primární škole. 4. Interpretace literárního textu teoreticky i prakticky. 5. Interpretace vybraných prozaických, básnických a dramatických textů. Didaktické aspekty interpretace, dílčí interpretační metody, didaktická interpretace jako metoda řešení problémů, role interpretace v přípravě učitele na vyučovací hodinu. 6. Současné čítanky pro 2. stupeň základní školy a další didaktické materiály. Koncepce učebnic, obsah, didaktická vybavenost, charakter řídícího aparátu, řešení metodických příruček atd. Způsoby a aspekty hodnocení kvality čítanek. Adaptace učebních materiálů na konkrétní vzdělávací strategie předmětu, koncipování vlastních učebních materiálů. 7. Metody literárně didaktického výzkumu, zejm. výzkumu čtenářské recepce a čtenářských preferencí žáků ZŠ. Využití výsledků výzkumu ve vyučovací praxi. Těžištěm seminářů je přímá interpretační práce s konkrétními ukázkami jako stěžejní část přípravy učitele na vyučování literatuře a dále detailní seznámení se širokou nabídkou učebnic a doplňkových didaktických textů.
- Literatura
- Obert, V. Komunikatívnosť v čitateľskej recepcii a interpretácii. Nitra: Univerzita KF v Nitre, 1998.
- Obert, V. Kapitoly z didaktiky literatúry. Nitra: PdF v Nitre, 1992.
- GEJGUŠOVÁ, I. Interpretace uměleckého textu v literární výchově na základní škole. Ostrava: PdF OU, 2009.
- Čítanky a didaktické texty pro 2. stupeň ZŠ - zejm. nakladatelství Alter, Dialog, Fortuna, Fragment, Fraus, Prodos, SPN.
- NEZKUSIL, V. Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: PdF UK, 2004.
- Jurčo, J., Obert, V. Didaktika literatúry. Bratislava: SPN, 1984.
- LEDERBUCHOVÁ, L.Literatura ve škole. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2010.
- Lederbuchová, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 1. díl. Plzeň: PdF ZČU, 1995.
- PECHAR, Jiří. Interpretace a analýza literárního díla. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 2002, 286 s. ISBN 80-7007-163-X. info
- HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. 1. vyd. Jinočany: H&H, 1999, 179 s. ISBN 8086022579. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
- LEDERBUCHOVÁ, Ladislava. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole. 2. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1997, 120 s. ISBN 80-7082-364-X. info
- PAVELKA, Jiří. Předpoklady literárního dorozumívání komunikačně pragmatický koncept literární vědy. 1997, 257 s. info
- Výukové metody
- Typ výuky: seminář. Metody: teoretická příprava, aktivní práce studentů při rozboru textů a učebních materiálů, diskuse nad odbornými problémy předmětu.
- Metody hodnocení
- Ukončení: zápočet Ukončení předmětu a hodnocení: Vypracování seminární práce - zhodnocení vybraného učebnicového komplexu (čítanky-antologie a dalších didaktických materiálů) pro libovolný ročník 2. stupeň ZŠ z hlediska základních parametrů, obsahu (verbální i obrazová složka) a didaktické vybavenosti (řídící a orientační aparát) celku učebnice, na mikroúrovni výběrově. Podrobné požadavky jsou zveřejňovány ve Studijních materiálech předmětu v ISu, složka Učební materiály. Aktivní účast ve výuce.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2014/CJ2MP_LDL1