Mod013a Výcvik psychosociálních dovedností

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Polášková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Jan Beran, Ph.D.
Kontaktní osoba: PhDr. Jan Beran, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Kurz je koncipován jako zážitkový a sebezkušenostní. Je věnován rozvoji základních psychosociálních dovedností důležitých pro vykonávání funkce výchovného poradce (sebereflexe, komunikační dovednosti, získání a udržení spolupráce s klienty). V průběhu kurzu je pozornost věnována základním principům práce ve skupině, spolupráci a podpoře ve výchovném poradenství, osobnosti výchovného poradce a etice práce ve výchovném poradenství. Cílem je naučit frekventanty rozpoznat a využívat psychologické možnosti práce se sebou, s důrazem na význam sebereflexe a supervize nejen při poradenství, ale i při hledání osobních a profesních hranic. V rámci jednotlivých témat výuky budou propojovány teoretické poznatky s rovinou prožitkovou, frekventanti využijí vlastní zkušenosti, pro modelování možných řešení a práci s "problémem".
Osnova
  • 1. Základní principy práce ve skupině, spolupráce a podpora ve výchovném poradenství (12 hodin) - Koncepty individuální psychologie a jejich přínos pro výchovné poradenství (účelovost lidského chování, životní styl, potřeba sounáležitosti). - Nepodporující postoje a chování a jejich důsledky (nálepkování, negativní očekávání, zaměřování se na chyby, nerealisticky vysoké cíle, příliš vysoké ambice). - Podporující postoje a chování a jejich důsledky (přijetí, pozitivní přeznačkování, konkrétnost a specifičnost při oceňování nebo kritice a další podpůrné techniky). - Způsoby budování self-estemu klienta (podpora sebebedůvěry, podpora pozitivních vztahů žáka s učitelem, spolužáky, rodiči, způsoby začlenění žáků do užšího i širšího sociálního prostředí). - Používání podpory a pochvaly ve školním prostředí (jazyk vyjadřující podporu, způsoby rozvíjení vnitřní motivace žáků, význam zdůraznění minulého úspěchu a zviditelňování a konkretizování pokroku). 2. Osobnostní a etické aspekty výchovného poradenství (12 hodin) - Vztah mezi výchovným poradcem a klientem (aspekty profesionálního pomáhání, hranice při pomáhání, angažovanost, kolize rolí zároveň učitel a výchovný poradce). - Etika výchovného poradenství. - Sebepoznání a sebereflexe jako součást práce výchovného poradce. - Zátěž, frustrace, stres – osobní význam pojmu stres, sestavení osobní mapy stresu. - Nácvik aktivních strategií zvládání zátěžových situací, sebeřízení a relaxačních technik, které mají sloužit ke zmírňování každodenní zátěže v pomáhajících profesích a jako prevence profesního syndromu vyhoření. 3. Vedení poradenské komunikace (12 hodin) - Nácvik komunikačních dovedností: * způsoby verbální a neverbální komunikace a jejich role při sociálním styku * komunikační styly, * význam sociální percepce a percepčních chyb v komunikaci, * techniky aktivního naslouchání, * poskytování zpětné vazby - formulování konstruktivní kritiky, způsoby ocenění, * způsoby překlenování komunikačních bariér, komunikace ve stresu, komunikace s problémovými klienty. - Spolupráce a komunikace s rodiči, ostatními členy pedagogického sboru - Vedení poradenského rozhovoru (aranžmá, technika vedení poradenského rozhovoru, práce se zakázkou, nácvik poradenského rozhovoru). 4. Videotrénink a supervize poradenského rozhovoru (12 hodin) - Rozbor nahrávek poradenského rozhovoru vedeného frekventanty. - Zásady a základy krizové intervence pro výchovné poradce.
Metody hodnocení
ÚČAST NA PŘÍMÉ VÝUCE (min. 75%) SEMINÁRNÍ PRÁCE: "Jaké požadavky by měl splňovat člověk pracující v pomáhajících profesích?" v úvaze hledejte odpovědi např. na tyto otázky: požadavky týkající se vzdělání, osobnostních předpokladů, etika pomáhajících profesí, … Rozsah písemné práce nejméně 3 normostrany (5400 znaků včetně mezer). "Jak „vidím“ sebe a jak mě (asi) „vidí“ druzí." Smyslem eseje je zaměřit se na sebereflexi s cílem lépe se vyznat v sobě a porozumět možným souvislostem mezi tím, co si myslím o sobě, o své práci a tím, co si o mně myslí druzí. Rozsah písemné práce nejméně 3 normostrany (5400 znaků včetně mezer). "Kazuistika žáka s problémovým chováním" Rozbor vedení případu, kde frekventanti uplatní znalosti dosažené v průběhu kurzu. Kasuistika bude obsahovat osobní a rodinnou anamnézu žáka, popis problému, analýzu problému a doporučení přístupu Rozsah práce: 5-6 stran (min. 9 000 znaků i s mezerami) (Termíny odevzdání prací budou upřesněny v průběhu studia) U seminárních prací se hodnotí: Práce s odbornou terminologií, vhled do problematiky Tvořivé zpracování tématu (schopnost vidění problému, analytické myšlení, popř. interpretace problému) 5b. Rozsah, zvládnutí obsahu a formy, případná práce s literaturou a citace 5b. VIDEONAHRÁVKA Záznam vlastního poradenského rozhovoru a účast na jeho následném rozboru.
Informace učitele
Povinná literatura: Cangelosi, S. C. (1994). Strategie řízení třídy. Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Portál. Praha. Kopřiva, K. (1997). Lidský vztah jako součást profese. Psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Portál. Praha. Schlipe, A., Schweitzer, J. (2001). Systemická terapie a poradenství. Cesta. Brno. Šafářová, M., Valášková, M. (2001). Problémové chování žáků a způsoby práce Výchovného poradce s tímto chováním.CDVU. Brno. Vodáčková, D. a kol. (2002). Krizová intervence. Portál. Praha. (vybrané kapitoly). Studijní texty Rozšiřující literatura: Dinkmeyer, D., Mc Kay, G. (1996). Step: Efektivní výchova krok za krokem. Portál. Praha. Dreikursová – Fergusnová, E.. (1993) Adlerovská teorie – úvod do Individuální psychologie. SURSUM. Tišnov. Dreikurs, R., L. Grey. (1997). Logické důsledky.: ARTUS. Nové Zámky, Dunajská Streda. Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Portál. Praha. Plaňava, I. (2005). Průvodce mezilidskou komunikací. Přístupy – dovednosti – poruchy. Grada. Praha. Silberman, M. (1997). 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Portál. Praha. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Portál. Praha.
Další komentáře
Studijní materiály
Studium pro výchovné poradce (Oddělení pro další vzdělávání).

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/Mod013a