Mod013a Psychosocial skills training

Faculty of Education
Autumn 2007
Extent and Intensity
0/0. Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Eva Polášková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Miroslava Štěpánková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Jan Beran, Ph.D.
Contact Person: PhDr. Jan Beran, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Kurz je koncipován jako zážitkový a sebezkušenostní. Je věnován rozvoji základních psychosociálních dovedností důležitých pro vykonávání funkce výchovného poradce (sebereflexe, komunikační dovednosti, získání a udržení spolupráce s klienty). V průběhu kurzu je pozornost věnována základním principům práce ve skupině, spolupráci a podpoře ve výchovném poradenství, osobnosti výchovného poradce a etice práce ve výchovném poradenství. Cílem je naučit frekventanty rozpoznat a využívat psychologické možnosti práce se sebou, s důrazem na význam sebereflexe a supervize nejen při poradenství, ale i při hledání osobních a profesních hranic. V rámci jednotlivých témat výuky budou propojovány teoretické poznatky s rovinou prožitkovou, frekventanti využijí vlastní zkušenosti, pro modelování možných řešení a práci s "problémem".
Syllabus (in Czech)
  • 1. Základní principy práce ve skupině, spolupráce a podpora ve výchovném poradenství (12 hodin) - Koncepty individuální psychologie a jejich přínos pro výchovné poradenství (účelovost lidského chování, životní styl, potřeba sounáležitosti). - Nepodporující postoje a chování a jejich důsledky (nálepkování, negativní očekávání, zaměřování se na chyby, nerealisticky vysoké cíle, příliš vysoké ambice). - Podporující postoje a chování a jejich důsledky (přijetí, pozitivní přeznačkování, konkrétnost a specifičnost při oceňování nebo kritice a další podpůrné techniky). - Způsoby budování self-estemu klienta (podpora sebebedůvěry, podpora pozitivních vztahů žáka s učitelem, spolužáky, rodiči, způsoby začlenění žáků do užšího i širšího sociálního prostředí). - Používání podpory a pochvaly ve školním prostředí (jazyk vyjadřující podporu, způsoby rozvíjení vnitřní motivace žáků, význam zdůraznění minulého úspěchu a zviditelňování a konkretizování pokroku). 2. Osobnostní a etické aspekty výchovného poradenství (12 hodin) - Vztah mezi výchovným poradcem a klientem (aspekty profesionálního pomáhání, hranice při pomáhání, angažovanost, kolize rolí zároveň učitel a výchovný poradce). - Etika výchovného poradenství. - Sebepoznání a sebereflexe jako součást práce výchovného poradce. - Zátěž, frustrace, stres – osobní význam pojmu stres, sestavení osobní mapy stresu. - Nácvik aktivních strategií zvládání zátěžových situací, sebeřízení a relaxačních technik, které mají sloužit ke zmírňování každodenní zátěže v pomáhajících profesích a jako prevence profesního syndromu vyhoření. 3. Vedení poradenské komunikace (12 hodin) - Nácvik komunikačních dovedností: * způsoby verbální a neverbální komunikace a jejich role při sociálním styku * komunikační styly, * význam sociální percepce a percepčních chyb v komunikaci, * techniky aktivního naslouchání, * poskytování zpětné vazby - formulování konstruktivní kritiky, způsoby ocenění, * způsoby překlenování komunikačních bariér, komunikace ve stresu, komunikace s problémovými klienty. - Spolupráce a komunikace s rodiči, ostatními členy pedagogického sboru - Vedení poradenského rozhovoru (aranžmá, technika vedení poradenského rozhovoru, práce se zakázkou, nácvik poradenského rozhovoru). 4. Videotrénink a supervize poradenského rozhovoru (12 hodin) - Rozbor nahrávek poradenského rozhovoru vedeného frekventanty. - Zásady a základy krizové intervence pro výchovné poradce.
Assessment methods (in Czech)
ÚČAST NA PŘÍMÉ VÝUCE (min. 75%) SEMINÁRNÍ PRÁCE: "Jaké požadavky by měl splňovat člověk pracující v pomáhajících profesích?" v úvaze hledejte odpovědi např. na tyto otázky: požadavky týkající se vzdělání, osobnostních předpokladů, etika pomáhajících profesí, … Rozsah písemné práce nejméně 3 normostrany (5400 znaků včetně mezer). "Jak „vidím“ sebe a jak mě (asi) „vidí“ druzí." Smyslem eseje je zaměřit se na sebereflexi s cílem lépe se vyznat v sobě a porozumět možným souvislostem mezi tím, co si myslím o sobě, o své práci a tím, co si o mně myslí druzí. Rozsah písemné práce nejméně 3 normostrany (5400 znaků včetně mezer). "Kazuistika žáka s problémovým chováním" Rozbor vedení případu, kde frekventanti uplatní znalosti dosažené v průběhu kurzu. Kasuistika bude obsahovat osobní a rodinnou anamnézu žáka, popis problému, analýzu problému a doporučení přístupu Rozsah práce: 5-6 stran (min. 9 000 znaků i s mezerami) (Termíny odevzdání prací budou upřesněny v průběhu studia) U seminárních prací se hodnotí: Práce s odbornou terminologií, vhled do problematiky Tvořivé zpracování tématu (schopnost vidění problému, analytické myšlení, popř. interpretace problému) 5b. Rozsah, zvládnutí obsahu a formy, případná práce s literaturou a citace 5b. VIDEONAHRÁVKA Záznam vlastního poradenského rozhovoru a účast na jeho následném rozboru.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
General note: Studium pro výchovné poradce (Oddělení pro další vzdělávání).

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/Mod013a