OP3BP_DPVP Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu - přednáška

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. RNDr. PhDr. Mojmír Stojan, CSc. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Karel Ouroda, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Pavel Pecina, Ph.D.
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Miluše Čánská
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 65 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/65, pouze zareg.: 0/65
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty se základy vědecké práce a možným použitím základních metod pedagogického výzkumu. Metodologické vědomosti a dovednosti studentů jsou dále profilovány v jednotlivých specializacích a dále v následném magisterském studiu v rámci předmětu Základy kvantitativních a kvalitativních metod pedagogického výzkumu.
Osnova
  • 1. Informační zdroje odborné vědecké práce, typy pramenných a literárních zdrojů 2. Práce s odbornou literaturou a elektronickými dokumenty 3. Prezentace výsledků výzkumných šetření a typografická úprava odborné a vědecké práce 4. Metody vědy, cíle vědeckého zkoumání, věda a vědecké teorie, vědecká práce jako vytváření poznatků a jako cesta k objevům 5. Problémy a hypotézy, obecnost a specifičnost problémů a hypotéz 6. Typy proměnných a pořizování výběru a náhodnost, princip znáhodňování 7. Výzkumné projekty, cíle, kontrola rozptylu, projekty „nedostatečné“ a projekty „dobré“ 8. Typy výzkumů (Ex post facto výzkum, laboratorní a přirozený experiment, orientační a akční výzkum 9. Základy měření, reliabilita a validita 10. Vybrané metody kvantitativního a kvalitativního výzkumu (pozorování , rating, dotazník (anketa), rozhovor, interwiev, beseda, projektivní metody, obsahová analýza, sémantické metody, metody měření sociálních vztahů atd. 11. Principy kvalitativního výzkumu, teoretická citlivost, postupy kódování (otevřené kódování, axiální kódování, selektivní kódování), proces v zakotvené teorii, pomocné postupy
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou.Okruhy ke zkoušce-viz. osnova.
Informace učitele
Literatura ZÁKLADNÍ: FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2000. 256 s. ISBN 80-7178-367-6. HENDL, J. Úvod do kvalitativního výzkumu. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1997. 243 s. ISBN 80-7184-549-3. CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc : Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. 257 s. Obsahuje bibliografii. ISBN 80-7067-798-8. KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research (Orig.). 1. vyd. Praha : Academia, 1972. 705 s PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. 270 s. ISBN 80-7184-569-8. DOPORUČENÁ: STRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. 1. vyd. Boskovice : Albert, 1999. 196 s. ISBN 80-85834-60. ŠVEC, Š. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998. 303 s. ISBN 80-887778-73-5. Studijní distanční texty (odkaz na www stránky+ klíč): Ouroda,K. Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu. Dostupné z.: Elf FF MU. Ústav pedagogických věd. Další multimediální pomůcky: Ouroda,K. Propedeutika vědecké práce a pedagogického výzkumu. Powerpointová prezentace. KDT PdF MU. Brno, 2006.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.