PdF:OV3BP_SDE2 Seminář k dějinám etiky 2 - Informace o předmětu
OV3BP_SDE2 Seminář k dějinám etiky 2
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Milan Valach, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Milan Valach, Ph.D.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková - Rozvrh
- Čt 8:50–9:35 učebna 41
- Předpoklady
- ( OV3BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1 )&&NOW( OV3BP_DE2 Dějiny etiky 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství základů společenských věd pro střední školy (program PdF, M-SS)
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Cílem seminářů je kritické hodnocení jednotlivých etických koncepcí probíraných na přednáškách.
- Osnova
- 1) G.W. F. Hegel dialektika já a ne-já, mravní význam práce: sebeutváření a sebepřesahování člověka prostřednictví svobodné tvůrčí činnosti, sjednocení člověka a přírody, člověka s člověkem. 2) G. W. F. Hegel, část 2. odcizený vztah ke světu: k sobě samému, druhým lidem a přírodě - pojem odcizení, kořeny odcizení 3) - 4) K. Marx překonání odcizení v kontextu historického materialismu: analýza příčin bídy a společenského utrpení – morální motivace Marxova zkoumání, historický materialismus: člověk jako předmětná, předmětně praktická bytost a jako bytost společenská, život jako proces - činnost a jako způsob sebekonstituování individua jakožto člověka, činnost vlastní a ne-vlastní = nesvobodná jako základ koncepce odcizení a sebeodcizení člověka; význam vývoje techniky pro změnu dělby práce, překonání bídy, odcizení a pro konečné osvobození člověka. 5) Totalitní zkušenost: komunistická totalita podstata systému, jeho kořeny a jeho morální důsledky, komunistická ideologie – její morální obsah a její stručné srovnání s nacistickou ideologií 6) Schopenhauer, A. objasnění etické dimenze osamocenosti moderního člověka, metafyzika individuální vůle jako vůle k životu, morální hodnota člověka u Sch. 7) F. Nietzsche odpoutávání od metafyziky směrem k heroickému JÁ, kritika křesťanské morálky v kontextu „přehodnocení hodnot“, inspirace a meze koncepce heroického JÁ. 8)-9) E. Fromm pojem společenský charakter, mody být a mít, vliv trhu na charakter člověka - pojem tržní charakter, svoboda jako negace a jako pozitivní hodnota v produktivním životě, problém autoritářského charakteru. 10) Pojem člověka: etologická a sociobiologická interpretace problém lidské přirozenosti a toho, co je vrozené v kontrastu s moderní masovou společností, otázka agresivity a metodologická chyba etologie, biologická redukce člověka, možné překonávání jednostranností etologie v sociobiologii. 11) Psychologické základy morálního JÁ genetické a získané ve vývoji, interaktivní model psychického vývoje dítěte, význam stabilních emocionálních vazeb. 12) Etika životního prostředí ekologická krize jako výzva ke kvalitativní změně etiky, spor biocentrické a antropocentrické etiky životního prostředí, obtíže koncepce hodnoty přírody jako hodnoty o sobě, podstata poly- atnropocentrismu. 13) Postmoderní kritika univerzalistických koncepcí, její význam a meze univerzalistické koncepce jako koncepce totalitní, první vážný pokus současné filosofie o zdůvodnění demokracie, plurality, individuální autonomie a kulturní tolerance jako politické a morální hodnoty
- Metody hodnocení
- Seminář. Ukončení zápočtem. Podmínkou udělení zápočtu je odevzdání práce v rozsahu nejméně 7 norm. stran. Práce musí srovnávat jednoho autora z programu pro druhý semestr dějin etiky s jiným autorem z téhož semestru či ze semestru prvního.Výsledek srovnání musí vyústit v praktické závěry pro výuku občanské výchovy a přípravu žáků pro život v demokratické společnosti. A to následujícím způsobem: a) jestliže by měl první autor pravdu, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem, jestliže by měl pravdu druhý, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem, b) ale já si z těchto a těchto důvodů myslím, že pravdivé a dobré je „toto“, a proto je budu vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem. Práce se musí v obou případech opírat o konkrétní (a uvedené) citáty z vlastních prací hodnocených autorů. Práce za druhý semestr musí být odevzdána nejméně dva týdny před termínem zkoušky.
- Informace učitele
- Valach, M.: Svět na předělu. Doplněk, Brno 2000, s.213- 228, 244 - 252. Marx, K., Engels, B.: Německá ideologie: These o Feuerbachovi a kap. Feuerbach. In: Sp. sv. 3, Praha 1958, s. 17 - 90. Valach, M.: Marxova filozofie dějin. Brno, nakl. L. Marka, 2005. Možný, I.: Proč tak snadno.. Praha, SLON, 1991. ISBN 80-901059-0-4 Valach, M.: Svět na předělu. Doplněk, Brno 2000, s.107 -116. Schopenhauer, A.: Metafyzika lásky. Olomouc 1992. ISBN 80-901062-1-8 Nietzsche, F.: Duševní aristokratismus. Votobia, Olomouc 1993.ISBN 80-85619-87-3 Fromm, E.: Mít nebo být? Praha, Naše vojsko, 1992. ISBN 80-206-0181-3 Fromm, E.: Strach ze svobody.Praha, Naše vojsko, 1993. Wilson, E.O.: O lidské přirozenosti. Praha. NLN, 1993. ISBN80-7106-076-3 Matějček, Z., Langmeier, J.: Počátky našeho duševního života. Praha, Panorama, 1986. Valach, M.: Svět na předělu. Doplněk, Brno 2000, s. 180 - 196, 198 -254. Welsch, W.: Postmoderna. KLP, Praha 1993. ISBN 80-901508-4-5
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/OV3BP_SDE2