PdF:OV3BP_SDE2 Seminář k dějinám etiky 2 - Informace o předmětu
OV3BP_SDE2 Seminář k dějinám etiky 2
Pedagogická fakultapodzim 2013
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr. (přednášející)
Mgr. Slavomír Lesňák, PhD. (cvičící) - Garance
- prof. PhDr. Petr Jemelka, Dr.
Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Katedra občanské výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- OV3BP_SDE2/01: Po 10:15–11:00 učebna 35, S. Lesňák
- Předpoklady
- ( OV3BP_SDE1 Seminář k dějinám etiky 1 )&&NOW( OV3BP_DE2 Dějiny etiky 2 )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Základy společenských věd se zaměřením na vzdělávání (program PdF, B-SPE)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- vysvětlit jednotlivé etické koncepce
- porozumět důsledkům a rozporům etických teorií - Osnova
- 1. - 2. Filosofie dějin a etika – Hegel, Marx 3. - 4. Etika a problém svobodné vůle – Schopenhauer, Nietzsche 5. - 6. Etika a lidská existence – Kierkegaard a existencialismus 7. Utilitarismus a pragmatismus 8. - 9. Biologická a psychologická inspirace v etice - Bergson, Lorenz, Fromm 10. Jonas – etika odpovědnosti; environmentální etika 11. Problém spravedlnosti - Rawls 12. Postmoderna
- Literatura
- Dejiny etického myslenia v Európe a USA. Edited by Anna Remišová. 1. vyd. Bratislava: Kalligram, 2008, 894 s. ISBN 9788081011030. info
- Výukové metody
- Kolektivní diskuse, kritické zhodnocení jednotlivých autorů.
- Metody hodnocení
- Seminář. Ukončení zápočtem. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní práce v semináři a odevzdání práce v rozsahu nejméně 7 norm. stran.
Práce musí srovnávat jednoho autora z programu pro druhý semestr dějin etiky s jiným autorem z téhož semestru či ze semestru prvního.Výsledek srovnání musí vyústit v praktické závěry pro výuku občanské výchovy a přípravu žáků pro život v demokratické společnosti. A to následujícím způsobem:
a) jestliže by měl první autor pravdu, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem, jestliže by měl pravdu druhý, pak by učitel musel své žáky vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem,
b) ale já si z těchto a těchto důvodů myslím, že pravdivé a dobré je „toto“, a proto je budu vést k těmto hodnotám a to takovýmto způsobem.
Práce se musí v obou případech opírat o konkrétní (a uvedené) citáty z vlastních prací hodnocených autorů.
Práce za druhý semestr musí být odevzdána v posledním přednáškovém (zápočtovém) týdnu. Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na seminářích. Každý student se musí na každý seminář písemně připravit: ve třetím týdnu semestre odevzdání konceptu eseje, konspektu pročtené literatury a prezentace vybraného tématu (konceptu eseje: Co je dobré a naopak co je špatného na vybrané etické koncepci. Proč se podle této etiky dá a také proč se podle ní nedá v životě řídit (podložené argumenty a příklady z praxe). Nepřipravený student je hodnocen jako nepřítomný. Maximální povolený počet neomluvených absencí jsou tři. Při překročení tohoto počtu je student povinen kurs opakovat. - Informace učitele
- Literatura: 1. Hegel, G. F. W.: Základy filosofie práva. Praha: Academia, 1992. s. 137-205. 2. Marx, K., Engels, B.: Německá ideologie: These o Feuerbachovi a kap. Feuerbach. In: Sp. sv. 3, Praha 1958, s. 17 – 90. nebo - Valach, M.: Marxova filozofie dějin. Brno, nakl. L. Marka, 2005. 3. Schopenhauer, A.: Metafyzika lásky. Olomouc 1992. 4. Nietzsche, F.: Duševní aristokratismus. Votobia, Olomouc 1993. 5. Kierkegaard, S.: Buď alebo. Bratislava: Kalligram, 2007. 6. Sartre, J. P.: Existencialismus je humanismus. Praha: Vyšehrad, 2004. (celou) a Camus, A.: Mýtus o Sysifovi. Praha: Svoboda, 1995. (celé) 7. James, W.: Pragmatismus. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. nebo Singer, P.: Osvobození zvířat. Praha: Práh, 2001. nebo Mill, J.S.: Utilitarismus. Praha: Vyšehrad, 2011. 8. Fromm, E.: Mít nebo být? Praha, Naše vojsko, 1992. nebo Lorenz, K.: Osm smrtelných hříchů. Praha: Academia, 2000. nebo Wilson, E.O.: O lidské přirozenosti. Praha. NLN, 1993. nebo Fromm, E.: Strach ze svobody.Praha, Naše vojsko, 1993. nebo Bergson, H.: Dva zdroje morálky a náboženství. Praha: Vyšehrad, 2007. 9. Jonas, H. Princip odpovědnosti. Praha: Oikoymenh, 1997. nebo Kohák, E.: Zelená svatozář. Praha: SLON, 2006. 11. Rawls, J.: Teorie spravedlnosti. Praha: Victoria Publishing, 1995. 12. Welsch, W.: Postmoderna. KLP, Praha 1993. nebo Lipovetski, G.: Éra prázdnoty. Praha: Prostor, 2008.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2013/OV3BP_SDE2