SC4MK_PsHg Psychohygiena

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/1. 15 hodin. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Předpoklady
-
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu "plné tělesné, psychické a sociální pohody" z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména "zdraví", "stres a jeho zvládání", "únava a výkonnost", "neurotické poruchy", "odpočinek a relaxační techniky", "zdravý způsob života", "zdravá osobnost" a d. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
Osnova
  • Předmět psychohygieny a její vývoj
  • Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně
  • Zdravotní výchova a prevence
  • Kategorie zdraví, normality a adaptace
  • Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie
  • Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce
  • Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání
  • Odpočinek, relaxace, spánek
  • Neurotické poruchy (psychologická problematika)
  • Koncepce nezdolnosti a burnout syndrom
  • Sociálně-psychologické otázky psychohygieny
  • Pozitivní psychologie a teorie optimismu
  • Principy základních relaxačních technik
  • Možnosti a omezení projektování tzv. zdravého životního stylu
  • Koncepce "zdravé osobnosti"
  • Perspektivy psychohygieny a psychologie zdraví
Literatura
  • Řehulka, E., Řehulková, O. (eds.): Učitelé a zdraví 1 (1998), 2 (1999), 3 (2001), Brno, PsÚ AV ČR.
  • Masaryk, T. G.: Jak pracovat. Různá vydání.
  • HOŠEK, Václav. Psychologie odolnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 69 s. ISBN 8071848891. info
  • Jak zvládat stres :metody a praktická cvičení. Edited by Charly Cungi - Daniela Šimková. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 205 s., il. ISBN 80-7178-465-6. info
  • PRAŠKO, Ján a Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 167 s. ISBN 8024700689. info
  • Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
  • COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
  • Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
  • Antistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 99 s. ISBN 80-7178-093-6. info
  • Velká kniha relaxace : kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Edited by Larry Blumenfeld. Vyd. 1. Praha: Pragma, 1996, 184 s. ISBN 8072050621. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
  • Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Edited by Aleš Hladký. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 173 s. ISBN 80-7066-784-2. info
  • VOJÁČEK, Karel. Autogenní trénink. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1988, 201 s. URL info
  • ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
  • MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 5. doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
  • MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 207 stran. info
  • MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ a Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 283 s. : i. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Jak žít s neurózou. Praha: Avicenum, 1981. info
  • BARTKO, Daniel. Moderní psychohygiena. Translated by Hana Brožková. 1. vyd. Praha: Orbis, 1976, 452 s. URL info
  • DOLEŽAL, Jan. Hygiena duševního života. Vyd. 1. Praha: Orbis, 1961, 378 s. URL info
Metody hodnocení
Okruhy ke zkoušce:
Koncepce psychohygieny v současné psychologii
Předmět psychologie zdraví
Kategorie zdraví, definice, pojetí
Problémy normality v psychologii
Adaptace a stres
Koncepce stresu a copingové strategie
Možnosti zvládání stresu
Emoce a stres
Faktory průběhu výkonnosti
Problematika únavy a monotonie
Fenomén vyhoření (burnout syndrom)
Druhy a teorie odpočinku
Psychohygienické otázky spánku
Neurotické poruchy (z psychologického a sociálního hlediska)
Psychohygienické otázky výchovy
Psychohygiena a rodina
Principy relaxačních technik
Předmět pozitivní psychologie
Koncepce "zdravé osobnosti"
Programy Zdravá škola, Zdravé město atd.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2012.