PdF:SC4MK_PsHg Mental hygiene - Course Information
SC4MK_PsHg Mental hygiene
Faculty of EducationAutumn 2007
- Extent and Intensity
- 0/0/1. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (lecturer)
- Guaranteed by
- prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Zuzana Nováčková - Prerequisites (in Czech)
- -
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Social Education (programme PdF, N-PD)
- Social Education (programme PdF, N-PD, specialization Čtvrtý modul)
- Course objectives (in Czech)
- Posluchači se seznámí se základy psychohygieny jako interdisciplinárního oboru na pomezí psychologie, pedagogiky a medicíny. Současná psychohygiena ústí v mnoha svých koncepcích do moderní psychologie zdraví, která se orientuje na projektování zdraví jako stavu "plné tělesné, psychické a sociální pohody" z psychologického aspektu. V kurzu jsou probrány základní kategorie a teorie psychohygieny a psychologie zdraví, a to zejména "zdraví", "stres a jeho zvládání", "únava a výkonnost", "neurotické poruchy", "odpočinek a relaxační techniky", "zdravý způsob života", "zdravá osobnost" a d. Poznatky jsou prezentovány zejména vzhledem k předchozím znalostem studentů z psychologie a pedagogiky a vedle teoretických informací mají poskytnout studentovi rovněž praktické dovednosti při zvládání náročných životních situací a pro rozvoj osobnosti.
- Syllabus (in Czech)
- Předmět psychohygieny a její vývoj
- Psychologie zdraví a její vztah k psychohygieně
- Zdravotní výchova a prevence
- Kategorie zdraví, normality a adaptace
- Výkonnost, práceschopnost, únava a monotonie
- Průběh výkonnosti (biorytmicita), směnná práce
- Stres a zátěž, teorie a koncepce stresu a jeho zvládání
- Odpočinek, relaxace, spánek
- Neurotické poruchy (psychologická problematika)
- Koncepce nezdolnosti a burnout syndrom
- Sociálně-psychologické otázky psychohygieny
- Pozitivní psychologie a teorie optimismu
- Principy základních relaxačních technik
- Možnosti a omezení projektování tzv. zdravého životního stylu
- Koncepce "zdravé osobnosti"
- Perspektivy psychohygieny a psychologie zdraví
- Literature
- Řehulka, E., Řehulková, O. (eds.): Učitelé a zdraví 1 (1998), 2 (1999), 3 (2001), Brno, PsÚ AV ČR.
- Masaryk, T. G.: Jak pracovat. Různá vydání.
- HOŠEK, Václav. Psychologie odolnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 69 s. ISBN 8071848891. info
- Jak zvládat stres :metody a praktická cvičení. Edited by Charly Cungi - Daniela Šimková. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 205 s., il. ISBN 80-7178-465-6. info
- PRAŠKO, Ján and Hana PRAŠKOVÁ. Proti stresu krok za krokem. Vyd. 1. Praha: Grada, 2001, 167 s. ISBN 8024700689. info
- Psychologie zdraví. Edited by Jaro Křivohlavý. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 279 s. ISBN 80-7178-551-2. info
- COAN, Richard W. Optimální osobnost a duševní zdraví : hrdina, umělec, mudrc nebo světec? Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 232 s. ISBN 8071696625. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak neztratit nadšení. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 131 s. ISBN 8071695513. info
- Program podpory zdraví ve škole :rukověť projektu Zdravá škola. Edited by Miluše Havlínová. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 275 s., ta. ISBN 80-7178-263-7. info
- Antistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 99 s. ISBN 80-7178-093-6. info
- Velká kniha relaxace : kalifornské techniky, které pomáhají zvládat nadměrný stres v životě. Edited by Larry Blumenfeld. Vyd. 1. Praha: Pragma, 1996, 184 s. ISBN 8072050621. info
- KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, Avicenum, 1994, 190 s. ISBN 8071691216. info
- Zdravotní aspekty zátěže a stresu. Edited by Aleš Hladký. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993, 173 s. ISBN 80-7066-784-2. info
- VOJÁČEK, Karel. Autogenní trénink. Vyd. 1. Praha: Avicenum, 1988, 201 s. URL info
- ŘEHULKA, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 92 s. info
- MÍČEK, Libor. Sebevýchova a duševní zdraví. 5. doplněné vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. info
- MÍČEK, Libor. Duševní hygiena. Vydání 2. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 207 stran. info
- MACHAČ, Miloš, Helena MACHAČOVÁ and Jiří HOSKOVEC. Emoce a výkonnost. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 283 s. : i. info
- KRATOCHVÍL, Stanislav. Jak žít s neurózou. Praha: Avicenum, 1981. info
- BARTKO, Daniel. Moderní psychohygiena. Translated by Hana Brožková. 1. vyd. Praha: Orbis, 1976, 452 s. URL info
- DOLEŽAL, Jan. Hygiena duševního života. Vyd. 1. Praha: Orbis, 1961, 378 s. URL info
- Assessment methods (in Czech)
- Okruhy ke zkoušce:
Koncepce psychohygieny v současné psychologii
Předmět psychologie zdraví
Kategorie zdraví, definice, pojetí
Problémy normality v psychologii
Adaptace a stres
Koncepce stresu a copingové strategie
Možnosti zvládání stresu
Emoce a stres
Faktory průběhu výkonnosti
Problematika únavy a monotonie
Fenomén vyhoření (burnout syndrom)
Druhy a teorie odpočinku
Psychohygienické otázky spánku
Neurotické poruchy (z psychologického a sociálního hlediska)
Psychohygienické otázky výchovy
Psychohygiena a rodina
Principy relaxačních technik
Předmět pozitivní psychologie
Koncepce "zdravé osobnosti"
Programy Zdravá škola, Zdravé město atd. - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught each semester.
The course is taught: in blocks.
Information on the extent and intensity of the course: 15 hodin.
- Enrolment Statistics (Autumn 2007, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2007/SC4MK_PsHg