SPSPC_SP1b Specializace 1b Psychopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Absolvování předmětu Základy psychopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubení znalostí v oblasti psychopedie, propojení s praxí. Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období. Raná péče, mateřská škola speciální, základní škola praktická, základní škola speciální, přípravný stupeň základní školy speciální, rehabilitační vzdělávací program, praktická škola, odborné učiliště. Autismus, vzdělávací programy pro děti/žáky s autismem. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., RVP ZV určený pro žáky s lehkou mentální retardaci, průřezová témata, RVP ZV pro základní školu speciální. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentální retardací. Komunikace jedinců s mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou postiženého dítěte/žáka. Základní problematika výuky prvouky, výtvarná a hudební výchova, pracovní a tělesná výchova na základní škole praktické. Terapie.
Osnova
  • 1. Psychopedie jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. Historie. 2. Charakteristika mentální retardace. Definice. 3. Demence. Definice, charakteristika, projevy, typy. Literatura. 4. Pseudooligofrenie. Charakteristika, projevy, náprava, vzdělávání. 5. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy, vzdělávání. Literatura. 6. Etiologie mentální retardace. Biologické a sociální příčiny. 7. Klasifikace mentální retardace. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. 9. Osobnost jedince s mentální retardací. Psychický a somatický vývoj. 10. Řeč u jedinců s mentálním postižením. Alternativní a augmentativní komunikace. 11. Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací. 12. Vzdělávací programy. 13. Poradenský systém v České republice. 14. SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 15. Raná péče. 16. Předškolní vzdělávání. Možnosti vzdělávání jedinců s MR v tomto období, funkce, vzdělávací program. 17. Základní škola praktická. Vymezení žáků navštěvujících tuto školu, dělení, trvání, vzdělávací programy, cíle, obsah. 18. Základní škola speciální. Vymezení žáků navštěvujících tuto školu, dělení, trvání, vzdělávací programy, cíle, obsah. Přípravný stupeň. Rehabilitační vzdělávací program. 19. Jednotlivé výchovy na základní škole praktické a speciální. 20. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 21. Další vzdělávání – kurzy, večerní školy. 22. Ústavy sociální péče. 23. Organizace zabývající se péčí o jedince s mentálním postižením. 24. Autismus. Charakteristika, triáda, edukace. 25. Terapie. 26. Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 27. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 28. Literatura z oblasti psychopedie.
Literatura
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
Metody hodnocení
Seminář, zk.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.