PdF:SPSPC_SP1b Specializace 1b psycho - Informace o předmětu
SPSPC_SP1b Specializace 1b Psychopedie
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/0/40. 40 hodin. 18 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Předpoklady
- Absolvování předmětu Základy psychopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Prohloubení znalostí v oblasti psychopedie, propojení s praxí. Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období. Raná péče, mateřská škola speciální, základní škola praktická, základní škola speciální, přípravný stupeň základní školy speciální, rehabilitační vzdělávací program, praktická škola, odborné učiliště. Autismus, vzdělávací programy pro děti/žáky s autismem. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., RVP ZV určený pro žáky s lehkou mentální retardaci, průřezová témata, RVP ZV pro základní školu speciální. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentální retardací. Komunikace jedinců s mentálním postižením, alternativní formy komunikace, poradenství a práce s rodinou postiženého dítěte/žáka. Základní problematika výuky prvouky, výtvarná a hudební výchova, pracovní a tělesná výchova na základní škole praktické. Terapie.
- Osnova
- 1. Psychopedie jako vědní obor. Pojem, předmět, cíle, postavení v systému věd. Historie. 2. Charakteristika mentální retardace. Definice. 3. Demence. Definice, charakteristika, projevy, typy. Literatura. 4. Pseudooligofrenie. Charakteristika, projevy, náprava, vzdělávání. 5. Downův syndrom. Charakteristika, etiologie, typy, vzdělávání. Literatura. 6. Etiologie mentální retardace. Biologické a sociální příčiny. 7. Klasifikace mentální retardace. 8. Charakteristika jednotlivých stupňů mentální retardace. 9. Osobnost jedince s mentální retardací. Psychický a somatický vývoj. 10. Řeč u jedinců s mentálním postižením. Alternativní a augmentativní komunikace. 11. Průřez systémem vzdělávání jedinců s mentální retardací. 12. Vzdělávací programy. 13. Poradenský systém v České republice. 14. SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 15. Raná péče. 16. Předškolní vzdělávání. Možnosti vzdělávání jedinců s MR v tomto období, funkce, vzdělávací program. 17. Základní škola praktická. Vymezení žáků navštěvujících tuto školu, dělení, trvání, vzdělávací programy, cíle, obsah. 18. Základní škola speciální. Vymezení žáků navštěvujících tuto školu, dělení, trvání, vzdělávací programy, cíle, obsah. Přípravný stupeň. Rehabilitační vzdělávací program. 19. Jednotlivé výchovy na základní škole praktické a speciální. 20. Vzdělávání v rámci profesní přípravy. 21. Další vzdělávání – kurzy, večerní školy. 22. Ústavy sociální péče. 23. Organizace zabývající se péčí o jedince s mentálním postižením. 24. Autismus. Charakteristika, triáda, edukace. 25. Terapie. 26. Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 27. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 28. Literatura z oblasti psychopedie.
- Literatura
- PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
- VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
- Metody hodnocení
- Seminář, zk.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SPSPC_SP1b