SV4BP_FiV Filozofie výchovy (přednáška)

Pedagogická fakulta
podzim 2007
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková
Rozvrh
Út 9:45–10:30 budova E - učebna 26
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Filozofie výchovy jako disciplína, která klade zajímavé a inspirující otázky, které se dotýkají existence člověka a výchovného působení na jedince a společnost, filozofie výchovy a vědecké bádání v pedagogice, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy a dějiny pedagogiky, vybrané pedagogické směry.
Osnova
  • Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Etologická východiska, souhrn nejzávažnějších okolností současného svět Vybrané teorie vzdělávání, základní charakteristiky Přehled pedagogických směrů, zejména období 20. století Existencionální přístup a fenomenologie v otázkách výchovy Hnutí nové výchovy Antipedagogika Pozitivismus a neopozitivismus Duchovědné směry v pedagogickém myšlení, pedagogika kultury Česká filozofie výchovy – J.A.Komenský, herbartismus, fenomenologie, socialistická pedagogika Evoluční teorie a filozofie výchovy, darwinismus…marxistická a socialistická pedagogika
Metody hodnocení
Okruhy ke zkoušce Úkoly filozofie výchovy v současné pedagogice Pedagogika kultury – přínos, hlavní myšlenky, představitelé Soudobé teorie vzdělávání – stručný přehled Pedagogické směry 19. a 20. století - přehled Hnutí nové výchovy, počátky, představitelé, současnost Existencialismus a pozitivismus – Představitelé fenomenologie Jan Patočka – dílo a život Darwinova teorie a možný vliv na pedagogiku. Pragmatismus a jeho představitelé Filozofie výchovy – J. A. Komenský a T. G. Masaryk Křesťanská koncepce vidění světa, velmi stručná charakteristika
Informace učitele
Literatura Masaryk: O škole a vzdělání, Ideály humanitní (kritický reaslismus) BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996. BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno : L. Marek, 2001. CORETH, E. Co je člověk? Praha : Zvon, 1996. ILLICH : Deschooling society…………………….. KUČEROVÁ, S. Člověk – hodnoty – výchova. Prešov, 1996. LEIRMAN, W. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-168-4. MACHOVEC, M. Smysl lidské existence. Praha : Akropolis, 2002. MASARYK,T.G. Ideály humanitní. Praha : Čin, 1946. MASARYK,T.G. O škole a vzdělání. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-25554-X. PALOUŠ, R. Čas výchovy. PALOUŠ, R. K filozofii výchovy, Praha : SPN, 1991. PALOUŠ, R. Komenského boží svět. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25615-5. PATOČKA, J. Náš národní program. Praha : EKK, 1990. PŘÍHODA, V. Národní filozofie výchovy. Praha : Život a práce, 1948.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.