SV4BP_FiV Filozofie výchovy (přednáška)

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
St 13:25–14:10 budova E - učebna 26
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět uvádí do problematiky filosofických výchovných koncepcí, vystupujících v průřezu dějin. Výuka se zaměřuje na strukturu předmětu filosofického bádání o výchově, analýzu vlivu filosofických proudů na výchovu, analýzu tzv. modelů učení a rovněž na analýzu vlivu klíčových edukačních činností na myšlení a jednání člověka s cílem vzdělávání a sebevzdělávání prostřednictvím díla vybraných myslitelů. Strukturu klíčových edukačních činností v našem předmětu výuky tvoří: používání jazyka, proces porozumění a interpretace, tvorba dialogu, využití diskursivních způsobilostí jednat v kontextu sociální reality, snaha o překročení vlastní omezenosti, proces vzdělání na základě konstrukce zkušenosti subjektu, etické aspekty vzdělávání. Cílem studia je získání vědomostní orientace v probíraných tématech, dále vytváření postojů a hodnot na pozadí probíraných filosoficko-pedagogických koncepcí a trénování dovednosti reflexe témat v kontextu sociální reality. Smyslem studia je využít získané vědomosti, dovednosti a postoje v pomáhajících profesích. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - rozvinout dovednosti interpretace v rámci prohloubení znalostí z filosofie výchovy - zařadit v časové souslednosti dějinných událostí filosoficko-pedagogické koncepce a názory jednotlivých myslitelů - vysvětlit na příkladech orientaci v historicko-sociálním diskursu zhodnotit význam přínosu probíraných autorů pro pedagogickou teorii a praxi - vysvětlit tvorbu probíraných pedagogů na pozadí historicko-společenských událostí - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z filosofie výchovy - reflektovat a interpretovat problémová témata
Osnova
  • Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Struktura předmětu bádání filosofie výchovy, vymezení základních pojmů, hodnot a představitelů. Podstata a smysl výchovy. Základní vymezení paradigmatu tzv. moderní a postmoderní pedagogiky. Sókratův dialog jako nástroj uvědomění si vlastního bytí. Komenského náprava věcí lidských na pozadí vševědy a vševýchovy. Gadamerova hermeneutika jako způsob porozumění bytí. Ricoeurova teorie interpretace na základě analýzy textu. Austinovy řečové akty jako zdroje myšlení a jednání recipientů na základě sdělených výpovědí v edukačním procesu. Charakteristika, smysl a představitelé duchovědné pedagogiky. Charakteristika, smysl a představitelé neotomismu ve výchově. Charakteristika, smysl a představitelé experimentální pedagogiky. Charakteristika, smysl a představitelé marxistické pedagogiky. Analýza vybraných modelů učení: pojetí radikálního a sociálního konstruktivismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí behaviorismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí humanismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí kognitivismu ve výchově.
Literatura
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
  • PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 65 s. info
  • STARK, Stanislav. Problematika člověka v současné filosofii. 2. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 80 s. ISBN 807082686X. info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Ukončení předmětu: ústní zkouška
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1495
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.