PdF:SV4BP_FiV Filozofie výchovy (před.) - Informace o předmětu
SV4BP_FiV Filozofie výchovy (přednáška)
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- St 13:25–14:10 budova E - učebna 26
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět uvádí do problematiky filosofických výchovných koncepcí, vystupujících v průřezu dějin. Výuka se zaměřuje na strukturu předmětu filosofického bádání o výchově, analýzu vlivu filosofických proudů na výchovu, analýzu tzv. modelů učení a rovněž na analýzu vlivu klíčových edukačních činností na myšlení a jednání člověka s cílem vzdělávání a sebevzdělávání prostřednictvím díla vybraných myslitelů. Strukturu klíčových edukačních činností v našem předmětu výuky tvoří: používání jazyka, proces porozumění a interpretace, tvorba dialogu, využití diskursivních způsobilostí jednat v kontextu sociální reality, snaha o překročení vlastní omezenosti, proces vzdělání na základě konstrukce zkušenosti subjektu, etické aspekty vzdělávání. Cílem studia je získání vědomostní orientace v probíraných tématech, dále vytváření postojů a hodnot na pozadí probíraných filosoficko-pedagogických koncepcí a trénování dovednosti reflexe témat v kontextu sociální reality. Smyslem studia je využít získané vědomosti, dovednosti a postoje v pomáhajících profesích. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - rozvinout dovednosti interpretace v rámci prohloubení znalostí z filosofie výchovy - zařadit v časové souslednosti dějinných událostí filosoficko-pedagogické koncepce a názory jednotlivých myslitelů - vysvětlit na příkladech orientaci v historicko-sociálním diskursu zhodnotit význam přínosu probíraných autorů pro pedagogickou teorii a praxi - vysvětlit tvorbu probíraných pedagogů na pozadí historicko-společenských událostí - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z filosofie výchovy - reflektovat a interpretovat problémová témata
- Osnova
- Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Struktura předmětu bádání filosofie výchovy, vymezení základních pojmů, hodnot a představitelů. Podstata a smysl výchovy. Základní vymezení paradigmatu tzv. moderní a postmoderní pedagogiky. Sókratův dialog jako nástroj uvědomění si vlastního bytí. Komenského náprava věcí lidských na pozadí vševědy a vševýchovy. Gadamerova hermeneutika jako způsob porozumění bytí. Ricoeurova teorie interpretace na základě analýzy textu. Austinovy řečové akty jako zdroje myšlení a jednání recipientů na základě sdělených výpovědí v edukačním procesu. Charakteristika, smysl a představitelé duchovědné pedagogiky. Charakteristika, smysl a představitelé neotomismu ve výchově. Charakteristika, smysl a představitelé experimentální pedagogiky. Charakteristika, smysl a představitelé marxistické pedagogiky. Analýza vybraných modelů učení: pojetí radikálního a sociálního konstruktivismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí behaviorismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí humanismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí kognitivismu ve výchově.
- Literatura
- BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
- PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
- PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 65 s. info
- STARK, Stanislav. Problematika člověka v současné filosofii. 2. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 80 s. ISBN 807082686X. info
- Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška Ukončení předmětu: ústní zkouška
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1495
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SV4BP_FiV