PdF:SV4BP_FiV Filozofie výchovy (před.) - Informace o předmětu
SV4BP_FiV Filozofie výchovy (přednáška)
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Tomáš Dvořáček, DiS. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Zuzana Nováčková - Rozvrh
- Út 9:45–10:30 budova E - učebna 26
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Filozofie výchovy jako disciplína, která klade zajímavé a inspirující otázky, které se dotýkají existence člověka a výchovného působení na jedince a společnost, filozofie výchovy a vědecké bádání v pedagogice, soudobé teorie vzdělávání, filozofie výchovy a dějiny pedagogiky, vybrané pedagogické směry.
- Osnova
- Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Etologická východiska, souhrn nejzávažnějších okolností současného svět Vybrané teorie vzdělávání, základní charakteristiky Přehled pedagogických směrů, zejména období 20. století Existencionální přístup a fenomenologie v otázkách výchovy Hnutí nové výchovy Antipedagogika Pozitivismus a neopozitivismus Duchovědné směry v pedagogickém myšlení, pedagogika kultury Česká filozofie výchovy – J.A.Komenský, herbartismus, fenomenologie, socialistická pedagogika Evoluční teorie a filozofie výchovy, darwinismus…marxistická a socialistická pedagogika
- Metody hodnocení
- Okruhy ke zkoušce Úkoly filozofie výchovy v současné pedagogice Pedagogika kultury – přínos, hlavní myšlenky, představitelé Soudobé teorie vzdělávání – stručný přehled Pedagogické směry 19. a 20. století - přehled Hnutí nové výchovy, počátky, představitelé, současnost Existencialismus a pozitivismus – Představitelé fenomenologie Jan Patočka – dílo a život Darwinova teorie a možný vliv na pedagogiku. Pragmatismus a jeho představitelé Filozofie výchovy – J. A. Komenský a T. G. Masaryk Křesťanská koncepce vidění světa, velmi stručná charakteristika
- Informace učitele
- Literatura Masaryk: O škole a vzdělání, Ideály humanitní (kritický reaslismus) BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha : Zvon, 1996. BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno : L. Marek, 2001. CORETH, E. Co je člověk? Praha : Zvon, 1996. ILLICH : Deschooling society…………………….. KUČEROVÁ, S. Člověk – hodnoty – výchova. Prešov, 1996. LEIRMAN, W. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha : Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-168-4. MACHOVEC, M. Smysl lidské existence. Praha : Akropolis, 2002. MASARYK,T.G. Ideály humanitní. Praha : Čin, 1946. MASARYK,T.G. O škole a vzdělání. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-25554-X. PALOUŠ, R. Čas výchovy. PALOUŠ, R. K filozofii výchovy, Praha : SPN, 1991. PALOUŠ, R. Komenského boží svět. Praha : SPN, 1992. ISBN 80-04-25615-5. PATOČKA, J. Náš národní program. Praha : EKK, 1990. PŘÍHODA, V. Národní filozofie výchovy. Praha : Život a práce, 1948.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SV4BP_FiV