PdF:SV4BP_SP2a Specializace 2 - etopedie - Informace o předmětu
SV4BP_SP2a Specializace 2a - etopedie
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 11:35–15:05 ZŠ Křídlovická
- Předpoklady
- Předpokladem pro registrování předmětu je studium specializace Speciální pedagogika v rámci oboru Sociální pedagogika a volný čas a splnění předmětu SV4BP_ZSP7 Základy speciální pedagogiky 7 - etopedie.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Předmět navazuje v praktické rovině na teoretické základy studia etopedie a je zaměřen na: - přípravu sociálních pedagogů k podpoře a vedení jedinců s PECH v oblasti primární, sekundární a terciární prevence; - poradenskou práci sociálního pedagoga, strategii řízení poradenského rozhovoru; - ovlivňování chování jedinců s PECH; - systémovou podporu jedinců s PECH – spolupráci sociálního a školského resortu při podpoře jedinců s PECH; - vybrané poruchy emocí a chování. Součástí výuky jsou návštěvy ve vybraných zařízeních pro děti s PECH (DDÚ, DÚ pro mládež, ZŠ praktická, DD se školou, VÚM popř. další).
- Osnova
- 1. Etopedie a její pojetí v systému speciální pedagogiky, předmět etopedie, odlišnosti etopedie od ostatních speciálně pedagogických disciplín 2. Terminologie etopedie, její vývoj, odlišnosti české terminologie, současné trendy 3. Přístupy k jedincům s PECH 4. Kauzální faktory poruch emocí nebo chování 5. Společensko-kulturní, politický, ekonomický kontext edukace jedinců s PECH 6. Odlišnost jako rizikový faktor problémového chování (sociální kontext) 7. Podmínky školního prostředí pro edukaci jedince s PECH 8. Rodina jako rizikový faktor problémového chování 9. Osobnost dítěte jako rizikový faktor problémového chování 10. Charakteristika žáka s problémy v chování, s poruchami chování 11. Poruchy chování spojené s konfliktem – vyrušování, opoziční chování (vývoj vztahu k autoritě, vývoj morálky) 12. Záškoláctví, Lež, Krádež 13. Vývojové poruchy chování – ADD, ADHD 14. Poruchy chování spojené s agresivitou, šikana ve škole 15. Poruchy chování spojené se závislostí 16. Edukace žáků s poruchovým chováním v rámci běžných a speciálních škol 17. Rehabilitace a resocializace při edukaci jedinců s PECH ve školním, penintenciárním zařízení. Role sociálního pedagoga v rehabilitaci, resocializaci. 18. Základy poradenství – vedení poradenského rozhovoru, komunikace se školou, úřady, rodinou. 19. Základy diagnostiky dětí s PECH ze strany sociálního pedagoga (ve vztahu k podmínkám edukace jedince s PECH) 20. Delikvence, kriminalita dětí a mladistvých, mediační a probační služba ve vztahu k trestné činnosti dětí a mladistvých s PECH 21. Role sociálního pedagoga v edukaci jedinců s PECH v primární, sekundární a terciární prevenci PECH 22. Volný čas v životě dětí s PECH (z hlediska příčin, následků, edukačních přístupů)
- Literatura
- Children behaving badly : could my child have a disorder? (Orig.) : Nejčastější poruchy chování dětí : jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. info
- ŠTĚPÁNKOVÁ, L. Střediska výchovné péče. In Vítková, M Otázky speciálně pedagogického poradensví. Brno : MSD, 2003, s.191-193. ISBN 80-214-2359-5.
- ČECH, T. Škola a sociálně patologické symptomy v projevech žáků. In Střelec, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno : MSD, 2002. ISBN 80-86633-00-4.
- KOLÁŘ, M. Bolest šikanování, 1.vyd. Praha : Portál,1998. ISBN 80-7178-513-X.
- VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-488-8.
- VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246- 0015-3.
- KOLÁŘ, M. Skrytý svět šikanování ve školách, 1.vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-123-1.
- Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
- ČERNÍKOVÁ, V, MAKARIUSOVÁ, V., SEDLÁČEK, V. Sociální ochrana. Praha : 1996, ISBN 80-85981-36-X.
- Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
- ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
- ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
- VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
- VOJTOVÁ,V. Edukace žáků s poruchami chování. In Vítková, M. (ed.) Integrativní školní pedagogika. Brno : MSD, 2003, s.191-203. ISBN 80-214-2359-5.
- Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
- BEDNÁŘOVÁ, Z., PELECH, L. Sociální práce na ulici, 1.vyd. Brno : Jan Šabata. ISBN 80-7239-048-1.
- MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha : Portál, 1998.
- KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie, 4.vyd. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
- VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 s. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
- VOCILKA, Miroslav. Vybrané statě z etopedie. Vyd. 1. Most: Regionální středisko výchovy a vzdělávání, 1994, 91 s. info
- Metody hodnocení
- Požadavky pro ukončení předmětu: - Aktivní přístup k předmětu a problematice, aktivní účast při návštěvách v zařízeních. - Zpracování seminární práce – kasuistika dítěte s PECH. Provedení komplexní diagnostiky (zhodnocení využitých přístupů), anamnéza dítěte (RA, OA), specifika jeho projevů chování a návrh poradenského postupu (rodina, škola, volný čas). - Úspěšné složení zkoušky.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/SV4BP_SP2a