PdF:ZS1MP_AT3 Aplikace techniky 3 - did. - Informace o předmětu
ZS1MP_AT3 Aplikace techniky 3 - Didaktika
Pedagogická fakultapodzim 2007
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Gabriela Štěpánová - Rozvrh
- Út 7:55–8:40 učebna 30
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v předmětech zaměřených na pracovní dovednosti a návyky (tématické okruhy Práce s drobným materiálem a Konstrukční činnosti) a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií. Zejména jde o osvojení vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- Osnova
- 1. Člověk a svět práce, Informační a komunikační technologie – vzdělávací oblasti RVP (charakteristika, cíle, vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy 2. Technologie vyučování na I. stupni základní školy – teorie vyučování, oborová didaktika (teorie řízení vyučovacího procesu, vyučovací cíle, formy, zásady, metody, prostředky). 3. Příprava a realizace vyučovacího procesu, pedagogická praxe studentů (hospitace, teoretická i praktická příprava učitele na vyučovací jednotky, cvičné výstupy). 4. Člověk a svět práce - hodiny praktických činností na základní škole (specifika práce se žáky, organizace a bezpečnost práce ve školní dílně, laboratoři a v učebně výpočetní techniky). 5. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s drobným materiálem – papír, karton, dřevo (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení). 6. Konkrétní didaktika v oblasti využití konstrukčních stavebnic (práce se stavebnicemi, návody, sestavování modelů, montáž, demontáž, tvůrčí činnost žáků). 7. Úloha učitele v procesu osvojování pracovně technických vědomostí, dovedností a návyků (rysy osobnosti učitele,mluvený i písemný projev učitele, vyjadřovací schopnosti,vztah učitele k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst). 8. Hodnocení a klasifikace v technických předmětech, pedagogická diagnostika (problémy slovního hodnocení žáků, didaktické testy,specifika hodnocení výsledků praktických činností, diagnostika žáka). 9. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou - editory (řízení vyučovacího procesu, specifika práce s výpočetní technikou, řešení problémů, organizace práce, zadávání úkolů, samostatná práce žáků). 10. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou – práce s informacemi (vyhledávání, zpracování a využití informací – hodnoty, relevance, rizika). 11. Mezipředmětové vztahy v rámci vzdělávacích oblastí, výchovné využití pedagogického procesu, průřezová témata RVP (vyučovací předměty na základní škole, osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální a mediální výchova). 12. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (pracovní terapie, úloha učitele dílenských prací a technických činností v Praktické škole, předprofesionální příprava postižených žáků).
- Metody hodnocení
- Vypracování a odevzdání dvou vzorových příprav na vedení vyučovacích jednotek s libovolně zvolenou tematikou (RVP – oblast Informačních a komunikačních technologií a vybrané okruhy z oblasti Člověk a svět práce). Každá příprava bude obsahovat všechny náležitosti podrobně objasněné v přednáškách.
- Informace učitele
- 1. BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. Praha: PedF UK, 2003. 2. FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 2001. 3. LOKŠA, J., LOKŠOVÁ, I. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. 4. MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 5. MOŠNA, F. a kol. Práce s technickými materiály. Praha: Fortuna, 1997. 6. MOŠNA, F. a kol. Provoz a údržba domácnosti. Praha: Fortuna, 1997. 7. PATURI, F.R. Kronika techniky. Praha: Fortuna 1993. 8. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 9. RAMBOUSEK, V. a kol. Práce s počítačem. Praha: Fortuna 1997. 10. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VUP, 2005. 11. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. 12. ŠIMONÍK, O. Začínající učitel. Brno: MU, 1994. 13. ŠVEC, V. FILOVÁ, H. ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 2003.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2007/ZS1MP_AT3