PdF:ZS1MP_AT3 Aplikace techniky 3 - did. - Informace o předmětu
ZS1MP_AT3 Aplikace techniky 3 - Didaktika
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/0/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Karel Picka, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Martin Dosedla, Ph.D.
Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra technické a informační výchovy – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je: a) získat základní schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit vyučovací proces v praktických činnostech se žáky a v předmětech obsahujících tématiku informačních technologií b) osvojit si vědomostí a dovedností pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
- Osnova
- 1. Člověk a svět práce, Informační a komunikační technologie – vzdělávací oblasti RVP. (charakteristika, cíle, vzdělávací obsah, učivo, očekávané výstupy).
- 2. Technologie vyučování na I. stupni základní školy – teorie vyučování, oborová didaktika (teorie řízení vyučovacího procesu, vyučovací cíle, formy, zásady, metody, prostředky).
- 3. Příprava a realizace vyučovacího procesu, pedagogická praxe studentů (hospitace, teoretická i praktická příprava učitele na vyučovací jednotky, cvičné výstupy).
- 4. Člověk a svět práce - hodiny praktických činností na základní škole (specifika práce se žáky, organizace a bezpečnost práce ve školní dílně, laboratoři a v učebně výpočetní techniky).
- 5. Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s drobným materiálem – papír, karton, dřevo (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení).
- 6. Konkrétní didaktika v oblasti využití konstrukčních stavebnic (práce se stavebnicemi, návody, sestavování modelů, montáž, demontáž, tvůrčí činnost žáků).
- 7. Úloha učitele v procesu osvojování pracovně technických vědomostí, dovedností a návyků (rysy osobnosti učitele,mluvený i písemný projev učitele, vyjadřovací schopnosti,vztah učitele k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst).
- 8. Hodnocení a klasifikace v technických předmětech, pedagogická diagnostika (problémy slovního hodnocení žáků, didaktické testy,specifika hodnocení výsledků praktických činností, diagnostika žáka).
- 9. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou - editory (řízení vyučovacího procesu, specifika práce s výpočetní technikou, řešení problémů, organizace práce, zadávání úkolů, samostatná práce žáků).
- 10. Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou – práce s informacemi (vyhledávání, zpracování a využití informací – hodnoty, relevance, rizika).
- 11. Mezipředmětové vztahy v rámci vzdělávacích oblastí, výchovné využití pedagogického procesu, průřezová témata RVP (vyučovací předměty na základní škole, osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální a mediální výchova).
- 12. Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (pracovní terapie, úloha učitele dílenských prací a technických činností v Praktické škole, předprofesionální příprava postižených žáků).
- Literatura
- FRIEDMANN, Zdeněk a Pavel PECINA. Didaktika odborných předmětů technického charakteru. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 88 s. ISBN 978-80-210-6300-6. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Rámcový vzdělávací program a profesní orientace na základních školách. In Trendy technického vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, s. 41-44. ISBN 80-7220-182-4. info
- LOKŠOVÁ, Irena a Jozef LOKŠA. Tvořivé vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2003, 208 s. ISBN 8024703742. info
- MAŇÁK, Josef. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. Brno: Paido, 2001, 46 stran. ISBN 8073150026. info
- MAŇÁK, josef. Cesta k tvořivé škole. In Cesty k tvořivé škole. Brno: MU v Brně, 1998, s. 14-18. ISBN 80-210-1938-7. info
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1993, 50 s. ISBN 8021007648. info
- Výukové metody
- Přednáška. Písemná teoretická příprava na vyučovací hodiny. Praktická realizace cvičných mikrovýstupů.
- Metody hodnocení
- Zápočet - dvě písemné přípravy na konkrétní výuku, volba vhodných vyučovacích forem, metod a prostředků, vystoupení před seminární skupinou (mikrovýstup).
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/ZS1MP_AT3