Bi1MP_DUP1 Didaktika envionmentálního vzdělávání, pěstitelství a učení o přírodě

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Jiné omezení: minimální počet studentů k otevření předmětu: 15
Cíle předmětu
Cílem předmětu je, v návaznosti na Didaktiku integrovaného vědního základu, zabývat se aktivně vzdělávacími cíli, strukturou vzdělávacích obsahů a specifickými vyučovacími metodami, formami a prostředky. V souvislosti se vzdělávacími oblastmi Člověk a jeho svět, Člověk a svět práce - učební obor Pěstitelské práce, provazovat vědomosti a dovednosti s environmentální problematikou (problematikou ochrany životního prostředí), což je nutné (dle RVP ZV) uplatňovat průřezově ve všech výukových předmětech, a to nejen v učení o přírodě a společnosti a v pěstitelství. Integrované pojetí didaktiky se zaměřením na environmentální vzdělávání, výchovou ke zdraví, včetně pěstitelství a základů chovatelství, odpovídá žádoucímu pojetí výuky v praxi na základních školách.
Osnova
  • 1. Klíčové kompetence a environmentální vzdělávání dle RVP ZV. 2. Výchovně vzdělávací cíle v souvislosti s environmentálním vzděláváním. Integrační přístup k výuce v základním vzdělávání se specifikou primární školy. 3. Zařazení problematiky v RVP a EVVO. 4. Struktura integrovaných vzdělávacích obsahů. 5. Specifické výukové metody a organizační formy pro integrované vyučování a učení. 6. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro integrované vyučování a učení. 7. Aktivizující výukové metody. Problémové vyučování. Projekty. Kooperativní učení. Skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků v integrované výuce. 8. Uplatnění didaktických her v environmentálním vzdělávání. 9. Zásady bezpečnosti a hygieny práce pro výuku v terénu, specializovaných pracovištích ve srovnání s klasickou výukou ve třídě. 10. Učebnice a metodické materiály – základní přehled materiálů, vhodných pro integrované učení.
Literatura
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 8086473457. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Integrovaná výuka na základní škole v teorii a praxi. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2002, 96 s. ISBN 80-7238-157-1. info
  • Metodická příručka k výuce přírodovědy na 1. stupni základní školy :první kroky za poznáváním přírody. Edited by Danuše Kvasničková. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1998, 144 s. ISBN 8071685349. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. ISBN 807082431X. info
  • GORE, Al. Země na misce vah. Edited by Jan Jařab - Josef Vavroušek - František Benda. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 372 s. ISBN 8085794217. info
Metody hodnocení
Předmět zakončen kolokviem, veřejnou rozpravou k pracím, které vzniknou v průběhu kurzu k základním tématům, diskutovaným na přednáškách, vedených aktivizujícími metodami.
Informace učitele
Předmět povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní studenty volitelný.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.