Bi1MP_DUP1 Didaktika envionmentálního vzdělávání, pěstitelství a učení o přírodě

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: minimální počet studentů k otevření předmětu: 15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci tohoto kurzu bude student schopen
1, porozumět vzdělávacím cílům pro envionmentální vzdělávání, pěstitelství a učení o přírodě
2, porozumět a vysvětlit struktuře vzdělávacích obsahů dle RVP ZV,
3, použít informace o specifických vyučovacích metodách, formách a prostředcích pro tvorbu integrovaného výukového programu (ITV).
4, vytvořit ITV ;
5, předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí při realizaci a obhajobě ITV na zvolené téma
Osnova
  • 1. Výchovně vzdělávací cíle učení o přírodě a společnosti. Integrační přístup k výuce .
  • 2. Struktura vzdělávacích obsahů. Rámcový vzdělávací program.
  • 3. Specifické vyučovací metody a organizační formy ( pozorování, pokus, inscenační metody, vycházky .......).
  • 4. Výukové prostředky. Vybrané typy učebních pomůcek, zařízení a vybavení školy pro výuku učení o přírodě a společnosti. Zpracování kartotéky námětů pro činnosti ve výuce.
  • 5. Alternativní metody. Problémové vyučování Projekty. Kooperativní učení práce ve dvojicích, skupinová výuka aj. Využití regionálních prvků ve výuce.
  • 6. Uplatnění didaktických her ve výuce.
  • 8. Výchovné hodnoty environmentálního učení
  • 10. Zásady bezpečnosti a hygieny práce.
Literatura
  • HORKÁ, Hana. Přípravné environmentální vzdělávání učitelů v kontextu proměny kurikula základního vzdělávání. In Fórum o premenách univerzitného vzdelávania 2009. 2009. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda: Aleš Čeněk, 2003, 156 s. ISBN 80-86473-37-6. info
  • PODROUŽEK, Ladislav a Jan JŮZA. Didaktika přírodovědy :(vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí). 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 131 s. ISBN 80-7082-636-3. info
  • PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. Vyd. 1. Plzeň: Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998, 146 s. : i. ISBN 80-7082-431-X. info
  • FABIÁNKOVÁ, Bohumíra a Hana HORKÁ. Náměty do prvouky. 1. vyd. Brno: Paido, 1995, 27 s. ISBN 8085931044. info
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Konzultace, ukončení ústní zkouškou. Požadavky viz sylabus, materiály na ISU a zpracování přípravy na ITV
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
předmět je povinný pro specializaci Environmentální vzdělávání a pěstitelství, pro ostatní je volitelný.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011.