PdF:OV2MP_DOV1 Methodology of Civics 1 - Course Information
OV2MP_DOV1 Methodology of Civics 1
Faculty of EducationAutumn 2008
- Extent and Intensity
- 0/2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- PhDr. Jana Skácelová (lecturer)
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. (lecturer) - Guaranteed by
- PhDr. Jana Skácelová
Department of Civics – Faculty of Education
Contact Person: Marie Baráčková - Timetable of Seminar Groups
- OV2MP_DOV1/01: Wed 8:50–10:30 učebna 41, R. Štěrba
OV2MP_DOV1/02: Wed 14:20–16:00 učebna 41, R. Štěrba
OV2MP_DOV1/03: Thu 16:10–17:50 učebna 41, R. Štěrba - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, M-ZS5)
- Lower Secondary School Teacher Training in Civics (programme PdF, N-ZS)
- Course objectives
- The aim of the course is the analysis of the basic aims of civic education, Framework Education Programme for Basic Education, contentual analysis of the civics curriculum. The importance of educational and formative part of the subject.
- Syllabus
- Civic education on primary school, his history and contemporary determination in Framework Education Programme for Basic Education Taxonomy educational aims. Didactic analysis the civic educations curriculum. Monologic educational methods in civic education. Dialogic educational methods in civic education. Solving moral dilemmas method. Cooperative teaching.
- Literature
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008, 380 s. ISBN 9788073674274. info
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Vyd. 1. Stařeč: INFRA, 2005, 113 s. ISBN 8086666247. info
- MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- KALHOUS, Zdeněk and Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
- BELZ, Horst and Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení :východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6. info
- HRACHOVCOVÁ, Marie. Metodická příručka k učebnici Občanská výchova pro 9. ročník základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2000, 127 s. ISBN 80-7182-094-6. info
- Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 101 s. ISBN 80-7178-220-3. info
- PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
- FISHER, Robert. Učíme děti myslet a učit se :praktický průvodce strategiemi vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 172 s. ISBN 80-7178-120-7. info
- Assessment methods
- Discussion,seminar work.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/OV2MP_DOV1