SP3MK_MPA Edukace žáků s autismem

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Zájem o problematiku autismu, základní znalosti, praxe u osob s autimsem vítána, seminář není vhodný pro studenty prvních ročníků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Charakteristika autismu a spektra autistických poruch, pervasivní vývojové poruchy, klasifikace, Aspergerv syndrom, etiologie, diagnostika, specifické problémy spojené s autismem, triáda postižení, GFCF dieta, alternativní formy komunikace u jedinc s diagnózou autismus, speciální didaktické pomcky, systém vzdlávání urený dtem s poruchami autistického spektra, TEACCH program.
Osnova
  • 1. Charakteristika postižení.
  • 2. Okruh osob s autismem. Projevy autismu.
  • 3. Etiologie a výskyt autismu.
  • 4. Triáda diagnostických kritérií autismu.
  • 5. Diagnostika autismu.
  • 6. Posuzovací škály.
  • 7. Poruchy autistického spektra (PAS).
  • 8. Aspergerův syndrom.
  • 9. Poradenství.
  • 10. Edukace jedinců s autismem.
  • 11. Teacch program.
  • 12. Son-rise program.
  • 13. GFCF dieta.
  • 14. Další terapie a přístupy.
  • 15. Organizace pro podporu osob s autismem.
  • 16. Srovnání se zahraničním.
  • 17. Literatura k autismu.
Literatura
  • SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-292-5.
  • PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
  • GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. 122s. ISBN 80-7178- 856-2.
  • JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-0.
  • HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-813-9.
Metody hodnocení
Zápočet, aktivní účast na semináři, povinná docházka.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009.