SP3MK_MPA Edukace žáků s autismem

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/8. 8 hodin. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Zájem o problematiku autismu, základní znalosti, praxe u osob s autimsem vítána, seminář není vhodný pro studenty prvních ročníků.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Na konci tohoto semináře bude student schen vysvětlit termíny jako charakteristika autismu a spektrum autistických poruch, pervasivní vývojové poruchy, Aspergerův syndrom, etiologie, diagnostika, specifické problémy spojené s autismem, triáda postižení, GFCF dieta, alternativní formy komunikace u jedinců s diagnózou autismus, bude umět vytvořit speciální didaktické pomůcky, bude schopen popsat systém vzdlávání určený žákům s poruchami autistického spektra, dokáže charakterizovat TEACCH program. Výstupy z učení: Student umí vyjmenovat jednotlivé poruchy autistického spektra, dovede charakteŕizovat autismus, dokáže detailně popsat Aspergerův syndrom, orientuje se v etiologii a diagnostice, umí vytvořit speciální didaktické pomůcky, je schopen dítě s PAS zařadit do systému vzdlávání, umí charakterizovat TEACCH program.
Osnova
  • 1. Charakteristika postižení.
  • 2. Okruh osob s autismem. Projevy autismu.
  • 3. Etiologie a výskyt autismu.
  • 4. Triáda diagnostických kritérií autismu.
  • 5. Diagnostika autismu.
  • 6. Posuzovací škály.
  • 7. Poruchy autistického spektra (PAS).
  • 8. Aspergerův syndrom.
  • 9. Poradenství.
  • 10. Edukace jedinců s autismem.
  • 11. Teacch program.
  • 12. Son-rise program.
  • 13. GFCF dieta.
  • 14. Další terapie a přístupy.
  • 15. Organizace pro podporu osob s autismem.
  • 16. Srovnání se zahraničním.
  • 17. Literatura k autismu.
Literatura
  • PEETERS, T. Autismus. Od teorie k výchovně vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
  • JELÍNKOVÁ, M. Vzdělávání a výchova dětí s autismem. Praha: Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2001. ISBN 80-7290-042-0.
  • GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2003. 122s. ISBN 80-7178- 856-2.
  • SCHOPLER, E. Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-292-5.
  • HRDLIČKA, M., KOMÁREK, V. Dětský autismus. Praha: Portál. 2004. ISBN 80-7178-813-9.
Výukové metody
Teoretická příprava formou konzultace, účast studentů doporučená a jsou nutné základní znalosti z oblasti psychopedie.
Metody hodnocení
Ústní zkouška hodnocena dle běžných postupů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/SP3MK_MPA