PdF:SP4BP_SVE1 Spec. výt. výchova - Informace o předmětu
SP4BP_SVE1 Specializace: P, E Speciální výtvarná výchova
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/8/0. 8 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Hlavním cílem předmětu speciální výtvarná výchova je vymezit pole působnosti a cíle arteterapie otevřely prostor pro další, svou povahou blízké techniky, jejichž cílem však není léčba, ale k poruše či postižení přistupují již v době jejich rozvoje a mají tak spíše preventivní a podpůrný charakter. V souvislosti s výše uvedenou skutečností lze užít termín speciální výtvarná výchova. V tomto rámci je na dětský výtvarný projev DVP nahlíženo jako na prostředek aktivního učení a jeden z mechanismů kognitivního vývoje. Předpokládá se, že stimulací přirozeného vývoje DVP lze podporovat rozvoj kognitivních funkcí narušený či ohrožený poruchou nebo postižením.
- Osnova
- Projekt speciální výtvarné výchovy předpokládá zaměření na tyto teoretické okruhy: teorie rozvoje DVP, vývojová psychologie resp. teorie vývoje kognitivních funkcí (syntetický model vývoje DVP), vztah postižení či poruchy ke kognitivnímu vývoji, možnost podpory ohroženého či narušeného vývoje kognitivních funkcí v důsledku postižení či poruchy korekturou DVP. Součástí semináře jsou praktická cvičení.
- Literatura
- Metody hodnocení
- Písemný test.
- Informace učitele
- Další doporučená odborná literatura: BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: 1999 KYZOUR, M. O krizových jevech v dětské malbě a kresbě. Estetická výchova 69/70, č. 2-3. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. READ, H. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967. ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1974. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Zapisují studenti etopedie a psychopedie.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SP4BP_SVE1