SP4BP_SVE1 Specializace: P, E Speciální výtvarná výchova 1

Pedagogická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/8/0. 8 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Kamenický, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Novotná, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Pavel Sochor, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4BP_SVE1/01: So 3. 11. 9:00–16:00 učebna 18B, 9:00–16:00 ateliér 18A, P. Sochor
SP4BP_SVE1/02: So 10. 11. 9:00–16:00 učebna 18B, 9:00–16:00 ateliér 18A, P. Sochor
SP4BP_SVE1/03: So 24. 11. 9:00–16:00 ateliér 18A, 9:00–16:00 učebna 18B, P. Sochor
SP4BP_SVE1/04: So 1. 12. 9:00–16:00 ateliér 18A, 9:00–16:00 učebna 18B, P. Sochor
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu speciální výtvarná výchova je vymezit pole působnosti a cíle arteterapie tak, aby otevřely prostor pro další, svou povahou blízké techniky, jejichž cílem však není léčba, ale k poruše či postižení přistupují již v době jejich rozvoje a mají tak spíše preventivní a podpůrný charakter. V souvislosti s výše uvedenou skutečností lze užít termín speciální výtvarná výchova. V tomto rámci je na dětský výtvarný projev DVP nahlíženo jako na prostředek aktivního učení a jeden z mechanismů kognitivního vývoje. Předpokládá se, že stimulací přirozeného vývoje DVP lze podporovat rozvoj kognitivních funkcí narušený či ohrožený poruchou nebo postižením. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti schopni využít arteterapie jako výchovně vzdělávacího prostředku u dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Osnova
  • Projekt speciální výtvarné výchovy předpokládá zaměření na tyto teoretické okruhy: teorie rozvoje DVP, vývojová psychologie resp. teorie vývoje kognitivních funkcí (syntetický model vývoje DVP), vztah postižení či poruchy ke kognitivnímu vývoji, možnost podpory ohroženého či narušeného vývoje kognitivních funkcí v důsledku postižení či poruchy korekturou DVP. Součástí semináře jsou praktická cvičení.
Literatura
  • STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana. Symbol v dětském výtvarném projevu. 2. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 132 stran. ISBN 8021033606. info
  • PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. info
Výukové metody
Teoretická příprava a praktická cvičení.
Metody hodnocení
Projekt. Zápočet.
Informace učitele
Další doporučená odborná literatura: BABYRÁDOVÁ, H. Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: 1999 KYZOUR, M. O krizových jevech v dětské malbě a kresbě. Estetická výchova 69/70, č. 2-3. PIAGET, J., INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. READ, H. Výchova uměním. Praha: Odeon, 1967. ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: Avicenum, 1974. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Karolinum, 1995. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti etopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015.