PdF:SPDR_SVO1 Specializace - Informace o předmětu
SPDR_SVO1 Specializace vědního oboru 1
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející) - Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Specializace vdního oboru l (psychopedie, somatopedie, oftalmopedie) Poradenství a intervence v pedškolním vku pro speciální pedagog , charakteristika dtského vku: novorozenecké období - charakteristika, úrove odrážení, prožívání, vliv prostedí, projevy nepizpsobivosti, doporuení, rizikový novorozenec: píiny, projevy, prognóza, charakteristika dtského vku: kojenec vývojové zmny, pedverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly, Charakteristika dtského vku: batole motorický vývoj, vývoj ei, rozvoj poznávacích proces, sebeuvdomní a emotivita, prostedí a psychika, výchovné problémy, doporuení, Charakteristika dtského vku: pedškolní vk motorický vývoj, vývoj ei, úrove poznávacích proces, sociální chování, adaptace na prostedí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné psobení. Specializace vdního oboru 1 Etopedie. Souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím; pístupy ke klasifikaci poruch chování, teoretické koncepty ešení; poruchy chování spojené s agresí, s konfliktem, se závislostí; edukace jedinc s rizikem poruch chování, s poruchou chování, s ADD; koncepce vedení pípadu; systém školských a pomáhajících zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování; osobnost jedince s poruchami chování definice, charakteristika, souvislost s kvalitou života; osobnost speciálního pedagoga-etopeda; systémový pístup k ešení edukace žák s poruchami chování; systém školských zaízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivn výchovnou péi; právní rámec náhradní rodinné pée. Specializace vdního oboru 1 Etopedie. Souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím; pístupy ke klasifikaci poruch chování, teoretické koncepty ešení; poruchy chování spojené s agresí, s konfliktem, se závislostí; edukace jedinc s rizikem poruch chování, s poruchou chování, s ADD; koncepce vedení pípadu; systém školských a pomáhajících zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování; osobnost jedince s poruchami chování definice, charakteristika, souvislost s kvalitou života; osobnost speciálního pedagoga-etopeda; systémový pístup k ešení edukace žák s poruchami chování; systém školských zaízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivn výchovnou péi; právní rámec náhradní rodinné pée. Specializace vědního oboru 1 Vymezení specifických vývojových poruch učení (SPU), odlišení od poruch učení a jejich příčin. Vývoj legislativy v ČR. Základní pojmy a definice SPU. Etiologie SPU, lehké mozkové dysfunkce, symptomatika poruchy učení a chování. Screening, depistáž a diagnostikování SPU. Formy vzdělávání žáků se SPU a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí. Specializace vědního oboru logopedie: vymezení vědního oboru,současné názory na předmět výzkumu současné logopedie, narušená komunikační schopnost, její druhy, poruchy vývoje řeči, raná intervence u dětí s narušenou komunikační schopností Specializace vědního oboru surdopedie: vymezení vědního oboru, současné názory na problematiku sluchového postižení, raná intervence u sluchově postižených
- Osnova
- Na konci kurzu student získá: teoretické poznatky o současné logopedii (surdopedie) kompetence v oblasti rané intervence u dětí s narušenou komunikační schopností
- Literatura
- CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
- LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
- OPATŘILOVÁ, Dagmar. Podporované zaměstnávání. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 231-239, 8 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 218 s. ISBN 8071842397. info
- Metody hodnocení
- zpracování seminární práce, ústní zkouška
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SPDR_SVO1