SPDR_SVO1 Specializace vědního oboru 1

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/0/10. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Mgr. Pavel Mühlpachr, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Specializace vdního oboru l (psychopedie, somatopedie, oftalmopedie) Poradenství a intervence v pedškolním vku pro speciální pedagog , charakteristika dtského vku: novorozenecké období - charakteristika, úrove odrážení, prožívání, vliv prostedí, projevy nepizpsobivosti, doporuení, rizikový novorozenec: píiny, projevy, prognóza, charakteristika dtského vku: kojenec vývojové zmny, pedverbální období, kvalita orientace, prožívání, sociální vlivy, obvyklé potíže, výchovné úkoly, Charakteristika dtského vku: batole motorický vývoj, vývoj ei, rozvoj poznávacích proces, sebeuvdomní a emotivita, prostedí a psychika, výchovné problémy, doporuení, Charakteristika dtského vku: pedškolní vk motorický vývoj, vývoj ei, úrove poznávacích proces, sociální chování, adaptace na prostedí, nevyrovnanost a výchovné obtíže, školní zralost, výchovné psobení. Specializace vdního oboru 1 Etopedie. Souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím; pístupy ke klasifikaci poruch chování, teoretické koncepty ešení; poruchy chování spojené s agresí, s konfliktem, se závislostí; edukace jedinc s rizikem poruch chování, s poruchou chování, s ADD; koncepce vedení pípadu; systém školských a pomáhajících zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování; osobnost jedince s poruchami chování definice, charakteristika, souvislost s kvalitou života; osobnost speciálního pedagoga-etopeda; systémový pístup k ešení edukace žák s poruchami chování; systém školských zaízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivn výchovnou péi; právní rámec náhradní rodinné pée. Specializace vdního oboru 1 Etopedie. Souasný stav oboru, terminologie oboru, srovnání se zahraniím; pístupy ke klasifikaci poruch chování, teoretické koncepty ešení; poruchy chování spojené s agresí, s konfliktem, se závislostí; edukace jedinc s rizikem poruch chování, s poruchou chování, s ADD; koncepce vedení pípadu; systém školských a pomáhajících zaízení pro žáky s problémy, s poruchami chování; osobnost jedince s poruchami chování definice, charakteristika, souvislost s kvalitou života; osobnost speciálního pedagoga-etopeda; systémový pístup k ešení edukace žák s poruchami chování; systém školských zaízení pro ústavní nebo ochrannou výchovu a preventivn výchovnou péi; právní rámec náhradní rodinné pée. Specializace vědního oboru 1 Vymezení specifických vývojových poruch učení (SPU), odlišení od poruch učení a jejich příčin. Vývoj legislativy v ČR. Základní pojmy a definice SPU. Etiologie SPU, lehké mozkové dysfunkce, symptomatika poruchy učení a chování. Screening, depistáž a diagnostikování SPU. Formy vzdělávání žáků se SPU a možnosti reedukace v ČR i v zahraničí. Specializace vědního oboru logopedie: vymezení vědního oboru,současné názory na předmět výzkumu současné logopedie, narušená komunikační schopnost, její druhy, poruchy vývoje řeči, raná intervence u dětí s narušenou komunikační schopností Specializace vědního oboru surdopedie: vymezení vědního oboru, současné názory na problematiku sluchového postižení, raná intervence u sluchově postižených
Osnova
  • Na konci kurzu student získá: teoretické poznatky o současné logopedii (surdopedie) kompetence v oblasti rané intervence u dětí s narušenou komunikační schopností
Literatura
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 175 s. ISBN 9788073673161. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 386 s. ISBN 8071789615. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Podporované zaměstnávání. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. Základy, teorie, praxe. 1. vyd. Brno: MSD, 2004, s. 231-239, 8 s. Speciální pedagogika. ISBN 80-86633-23-3. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996, 218 s. ISBN 8071842397. info
Metody hodnocení
zpracování seminární práce, ústní zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.