SV4BP_EKOP Environmentální edukace v sociální pedagogice

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Dana Křivánková (přednášející)
Ing. Aleš Máchal (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úvod do problematiky ekologické výchovy a environmentálního vzdělávání. Rámcové seznámení se základními pojmy, globálními problémy lidstva, postavením ekologické a environmentální výchovy v systému pedagogických věd s orientací na sociální pedagogiku a mimoškolní výchovu. Předpokládáme základní orientaci v oblasti ekologických hnutí a neziskového sektoru včetně příslušné legislativy.
Osnova
  • Základní pojmy Ekologie a environmentální věda, environmentální vzdělávání, ekopedagogika. Axiologická dimenze ekologie a environmentální vědy Teorie hodnot, ekologické vědomí, ekologická etika, dobrovolná skromnost, trvale udržitelný rozvoj. Teorie a metodika ekologické a environmentální výchovy v sociální pedagogice Principy ekologické a environmentální výchovy, environmentální osvěta v ČR, ekologické minimum, metody práce v ekologické a environmentální výchově, obsah, cíle a metody ekologické a environmentální výchovy. Vzdělávací programy pro ekologickou výchovu a environmentální vzdělávání Zařízení pro ekologickou výchovu a environmentální vzdělávání Národní síť středisek a center environmentálního vzdělávání a osvěty PAVUČINA, nabídka výukových programů a aktivit ve volném čase dětí a mládeže. Problematika ekologických hnutí Nejznámější ekologická hnutí a jejich program (DUHA, Nesehnutí, Greenpeace), Český svaz ochránců přírody. Základy legislativy v oblasti životního prostředí Základy managementu nevládních neziskových organizací Typy občanských organizací, jejich vznik, řízení a financování. Problematika fundraisingu.
Literatura
  • JŮVOVÁ, Alena. Ekologická výchova a environmentální vzdělávání ve volném čase. In Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. první. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2002, s. 65-80. ISBN 80-7315-012-3. info
  • MOLDAN, Bedřich. (Ne)udržitelný rozvoj ekologie : hrozba i naděje. Edited by Hana Kolářová. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 141 s. ISBN 8024602865. info
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
  • HORKÁ, Hana. Výchova pro 21. století. Koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. 2. rozšířené a doplněné. Brno: Paido, 2000, 127 s. ISBN 80-85931-85-0. info
  • JAKRLOVÁ, Jana a Jaroslav PELIKÁN. Ekologický slovník terminologický a výkladový. Edited by Bedřich Moldan. Vyd. 1. Praha: Fortuna, 1999, 144 s. ISBN 8071686441. info
  • Výkladový slovník vybraných termínů z oblasti ochrany životního prostředí a ekologie. Edited by Martin Braniš. Praha: Karolinum, 1999, 46 s. ISBN 8071847585. info
  • JEMELKA, Petr. Úvod do ekologické problematiky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 1996, 50 stran. ISBN 8021014784. info
Metody hodnocení
Aktivní účast na seminářích. Příprava seminární práce s návrhem vlastního ekovýchovného projektu a jeho prezentace v průběhu výuky, případně při závěrečném kolokviu. Pro udělení zápočtu je třeba absolvovat závěrečný písemný test.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.