PdF:SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (sem.) - Informace o předmětu
SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (seminář)
Pedagogická fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová - Rozvrh
- St 10:40–12:20 budova E - učebna 26
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Sociální pedagogika a volný čas (program PdF, B-PD)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře je poskytnout studentům rámec pro vlastní sebepojetí témat z filosofie výchovy, utvářené na pluralitním základě otevřené diskuse v dané seminární skupině. Předpokladem úspěšné práce v semináři je vytvoření dovednosti účelně operovat s filosofickými pojmy z hlediska etymologického. Smyslem studia je využít získané vědomosti, dovednosti a postoje v pomáhajících profesích. Nezbytnou součástí výuky je aktivní účast studentů v e-learningovém kursu s cílem realizovat vzájemnou zpětnou vazbu na probraná témata. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - rozvinout dovednosti interpretace v rámci prohloubení znalostí z filosofie výchovy - zařadit v časové souslednosti dějinných událostí filosoficko-pedagogické koncepce a názory jednotlivých myslitelů - vysvětlit na příkladech orientaci v historicko-sociálním diskursu - zhodnotit význam přínosu probíraných autorů pro pedagogickou teorii a praxi - vysvětlit tvorbu probíraných pedagogů na pozadí historicko-společenských událostí - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z filosofie výchovy - reflektovat a interpretovat problémová témata
- Osnova
- Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Struktura předmětu bádání filosofie výchovy, vymezení základních pojmů, hodnot a představitelů. Podstata a smysl výchovy. Základní vymezení paradigmatu tzv. moderní a postmoderní pedagogiky. Sókratův dialog jako nástroj uvědomění si vlastního bytí. Komenského náprava věcí lidských na pozadí vševědy a vševýchovy. Gadamerova hermeneutika jako způsob porozumění bytí. Ricoeurova teorie interpretace na základě analýzy textu. Austinovy řečové akty jako zdroje myšlení a jednání recipientů na základě sdělených výpovědí v edukačním procesu. Charakteristika, smysl a představitelé duchovědné pedagogiky. Charakteristika, smysl a představitelé neotomismu ve výchově. Charakteristika, smysl a představitelé experimentální pedagogiky. Charakteristika, smysl a představitelé marxistické pedagogiky. Analýza vybraných modelů učení: pojetí radikálního a sociálního konstruktivismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí behaviorismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí humanismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí kognitivismu ve výchově.
- Literatura
- CORETH, Emerich. Was ist der Mensch? (Orig.) : Co je člověk ? : základy filozofické antropologie. info
- FISCHER, Josef Ludvík. Případ Sokrates. Edited by Josef Zumr. 2. vyd. Praha: Lidové noviny, 1994, 170 s. ISBN 80-7106-110-7. info
- MACHOVEC, Dušan. Aristotelovy názory o podstatě : příspěvek k filosoficko-historickému výkladu teorie podstaty. Vyd. 1. Praha: Universita Karlova, 1963, 86 s. info
- PALOUŠ, Radim. Komenského Boží svět. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 8004256155. info
- STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Edited by Petr Rezek, Translated by Miroslav Petříček - Karel Šprunk. 7., přeprac. a rozš. vyd.,. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN 8071925004. info
- Metody hodnocení
- aktivní práce v rámci e-learningu (75% povinná účast v semináři)
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1495
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2008, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2008/SV4BP_FiVS