SV4BP_FiVS Filozofie výchovy (seminář)

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1/0. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Dušan Klapko, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Rozvrh
St 10:40–12:20 budova E - učebna 26
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem semináře je poskytnout studentům rámec pro vlastní sebepojetí témat z filosofie výchovy, utvářené na pluralitním základě otevřené diskuse v dané seminární skupině. Předpokladem úspěšné práce v semináři je vytvoření dovednosti účelně operovat s filosofickými pojmy z hlediska etymologického. Smyslem studia je využít získané vědomosti, dovednosti a postoje v pomáhajících profesích. Nezbytnou součástí výuky je aktivní účast studentů v e-learningovém kursu s cílem realizovat vzájemnou zpětnou vazbu na probraná témata. Na konci tohoto kurzu bude student schopen: - rozvinout dovednosti interpretace v rámci prohloubení znalostí z filosofie výchovy - zařadit v časové souslednosti dějinných událostí filosoficko-pedagogické koncepce a názory jednotlivých myslitelů - vysvětlit na příkladech orientaci v historicko-sociálním diskursu - zhodnotit význam přínosu probíraných autorů pro pedagogickou teorii a praxi - vysvětlit tvorbu probíraných pedagogů na pozadí historicko-společenských událostí - vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení na poznatcích četby z filosofie výchovy - reflektovat a interpretovat problémová témata
Osnova
  • Filozofe výchovy jako spekulativní věda, její pojetí a úkoly Struktura předmětu bádání filosofie výchovy, vymezení základních pojmů, hodnot a představitelů. Podstata a smysl výchovy. Základní vymezení paradigmatu tzv. moderní a postmoderní pedagogiky. Sókratův dialog jako nástroj uvědomění si vlastního bytí. Komenského náprava věcí lidských na pozadí vševědy a vševýchovy. Gadamerova hermeneutika jako způsob porozumění bytí. Ricoeurova teorie interpretace na základě analýzy textu. Austinovy řečové akty jako zdroje myšlení a jednání recipientů na základě sdělených výpovědí v edukačním procesu. Charakteristika, smysl a představitelé duchovědné pedagogiky. Charakteristika, smysl a představitelé neotomismu ve výchově. Charakteristika, smysl a představitelé experimentální pedagogiky. Charakteristika, smysl a představitelé marxistické pedagogiky. Analýza vybraných modelů učení: pojetí radikálního a sociálního konstruktivismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí behaviorismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí humanismu ve výchově. Analýza vybraných modelů učení: pojetí kognitivismu ve výchově.
Literatura
  • CORETH, Emerich. Was ist der Mensch? (Orig.) : Co je člověk ? : základy filozofické antropologie. info
  • FISCHER, Josef Ludvík. Případ Sokrates. Edited by Josef Zumr. 2. vyd. Praha: Lidové noviny, 1994, 170 s. ISBN 80-7106-110-7. info
  • MACHOVEC, Dušan. Aristotelovy názory o podstatě : příspěvek k filosoficko-historickému výkladu teorie podstaty. Vyd. 1. Praha: Universita Karlova, 1963, 86 s. info
  • PALOUŠ, Radim. Komenského Boží svět. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 8004256155. info
  • STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filosofie. Edited by Petr Rezek, Translated by Miroslav Petříček - Karel Šprunk. 7., přeprac. a rozš. vyd.,. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN 8071925004. info
Metody hodnocení
aktivní práce v rámci e-learningu (75% povinná účast v semináři)
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1495
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.