PdF:SZ7BP_TEV1 Theory and methodic of educat. - Course Information
SZ7BP_TEV1 Theory and methodic of education
Faculty of EducationAutumn 2008
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (lecturer)
doc. PaedDr. Hana Horká, CSc. (lecturer)
PhDr. Hana Filová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Miroslav Janda (lecturer)
Mgr. Eva Filípková (alternate examiner)
Mgr. Klára Hájková (alternate examiner)
doc. PhDr. Petr Hlaďo, Ph.D. (alternate examiner)
Mgr. Jana Krátká, Ph.D. (alternate examiner)
Mgr. Radek Pospíšil, Ph.D. (alternate examiner)
PaedDr. Jan Šťáva, CSc. (alternate examiner) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Department of Education – Faculty of Education
Contact Person: Ludmila Bauerová - Timetable of Seminar Groups
- SZ7BP_TEV1/01: Mon 10:40–11:25 učebna 50, M. Janda, S. Střelec
SZ7BP_TEV1/02: Mon 11:35–12:20 učebna 50, M. Janda, S. Střelec
SZ7BP_TEV1/03: Wed 8:50–9:35 učebna 50, M. Janda, S. Střelec - Prerequisites
- The subject is offered to the students of Faculty of Education as a part of general courses.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 45 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives
- The courses is considered to be an introduction for the prospective teachers and aims its attention to theoretical and methodological concepts concerning the formation of individuals personality in individual and socializing contexts.
- Syllabus
- 1. Conception of global education. 2. Theory and methodics of education during pedagogical studies. 3. Normative and situation concept of education. 4. Discipline and orderlines as social and educational phenomena. 5. School class climate. 6. Aggressiveness and chicane as educational problems. 7. Influence of family for childs education. 8. Educational activities of form teacher. 9. Conception and means of alternative education. 10. Healthy school. 11. Game as an educational tool. 12. Child at the sphere of social influences.
- Literature
- STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido, 1998, 189 stran. ISBN 8085931613. info
- HORKÁ, Hana and Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 1998, 101 s. ISBN 8085931540. info
- Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 155 s. ISBN 80-7178-022-7. info
- HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido, 1996, 75 s. ISBN 8085931338. info
- ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 95 s. ISBN 80-7178-049-9. info
- SVOBODOVÁ, Jarmila and Vladimír JŮVA. Alternativní školy (Alternative schools). Brno: Paido, 1995, 76 pp. ISBN 80-85931-00 -1. info
- KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1995, 151 s. ISBN 80-7178-032-4. info
- PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis, 1995, 234 s. ISBN 80-85498-27-8. info
- CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál, 1994, 289 s. ISBN 80-7178-014-6. info
- MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA and Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1992, 157 s. ISBN 80-85298-84-8. info
- BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis, 1992, 303 s. ISBN 80-85498-18-9. info
- Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského, 1991, 149 s. info
- Assessment methods
- lectures oral and written examination
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (Autumn 2008, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2008/SZ7BP_TEV1