ZS1BP_ZBUC Základy biologického učiva

Pedagogická fakulta
podzim 2008
Rozsah
0/1. 1 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kateřina Slavíčková (cvičící)
Garance
Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
ZS1BP_ZBUC/01: každou sudou středu 7:55–9:35 učebna 2, I. Frýzová
ZS1BP_ZBUC/02: každou lichou středu 7:55–9:35 učebna 2, I. Frýzová
ZS1BP_ZBUC/03: každou sudou středu 10:40–12:20 učebna 2, I. Frýzová
ZS1BP_ZBUC/04: každou lichou středu 10:40–12:20 učebna 2, I. Frýzová
Předpoklady
aktivní účast na cvičení seminární práce zápočtový test
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu ( princip heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí) je odborný rozvoj úrovně základních znalostí, dovedností i postojů z oblasti živé přírody, potřebných pro práci učitele 1. st. se žáky dle RVP ZV v základním vzdělávání: - zaměřuje se na základní metody biologie (pozorování změn v přírodě během roku, pozorování přírodnin a biologické pokusy) a aplikaci základních znalostí z IVZ II a IVZ III do školní praxe - v souvislosti s cílem porozumět základním biologickým projevům živých organismů se zabývá i dovednostmi, důležitými pro popis a třídění přírodnin a procvičuje poznávání organismů modelových pro 1. st. (především se zaměřením na říši živočichů a hub) - současně se zaměřuje i na motivační prvky v biologii v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní a zabývá se i problematikou zoofobií u dětí. Předmět je součástí souboru povinných předmětů programu „Biologie pro život a zdraví“. V teoretické rovině navazuje především na přednáškový cyklus “Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti - IVZ”, v dovednostní rovině obsahově navazuje na předmět Terénní cvičení z pěstitelství,geologie a aplikované ekologie jako další fáze "Dynamického modelu zkušenostního učení" v environmentálním vzdělávání studentů Učitelství pro 1. st.
Osnova
  • Základní metody biologie – pozorování a pokus: realizace v terénu, ve škole v koutku přírody, ve specializovaných pracovištích (na výstavě, v MZM Brno, v ZOO, v ekologických centrech aj. ) Buňka – mikroskopování, pozorování mikroorganismů, rostlin, hub a živočichů Meterorologie a fenologie (houby a živočichové) Houby – práce s odbornou literaturou a modely, využití odborného pracovníka a zařízení (výuka v houbařské poradně MZM Brno) Bezobratlí a obratlovci, procvičování poznávání organismů modelových pro 1.st. (Využití výukových programů - výuka v MZM Brno– Fauna, flora Moravy)
Literatura
  • MONTMORILLONOVÁ, Blandine de. La nature jour apres jour (Orig.) : Příroda den po dni. info
  • The atlas world wildlife (Orig.) : Velký atlas živočichů : jedinečný obraz života na Zemi. info
  • JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
  • Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
Metody hodnocení
Předmět je zakončen NÁROČNÝM ZÁPOČTEM. Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení, odevzdání skupinové seminární práce a úspěšné složení testu z poznávání přírodnin a teorie.
Navazující předměty
Informace učitele
K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011.