PdF:ZS1BP_ZBUC Základy biologického učiva - Informace o předmětu
ZS1BP_ZBUC Základy biologického učiva
Pedagogická fakultapodzim 2010
- Rozsah
- 0/1. 1 kr. Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Helena Jedličková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Kamila Synková (pomocník), Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. (zástupce) - Garance
- Ing. Helena Jedličková, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Iva Frýzová, Ph.D. - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- ZS1BP_ZBUC/01: každé sudé pondělí 7:00–8:40 učebna 2, I. Frýzová
ZS1BP_ZBUC/02: každé liché pondělí 7:00–8:40 učebna 2, I. Frýzová
ZS1BP_ZBUC/03: každé sudé pondělí 8:50–10:30 laboratoř 82, každé sudé pondělí 8:50–10:30 učebna 2, I. Frýzová
ZS1BP_ZBUC/04: každé liché pondělí 8:50–10:30 učebna 2, každé liché pondělí 8:50–10:30 laboratoř 82, I. Frýzová
ZS1BP_ZBUC/05: každý sudý čtvrtek 9:45–11:25 učebna 2, I. Frýzová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství pro 1. stupeň základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Na konci tohoto kurzu by studenti měli být schopni:
1. volit a používat vhodné metody zkoumání živých organismů
2. využívat metody výzkumu pro studium živých organismů - pozorování, experiment biologie
3. popsat a porovnat základní projevy živých organismů
4. pochopit a vysvětlit machanismus adaptací zvířat,umožňující přežití za různých životních podmínek
5. umět navrhnout, realizovat a vzdělávání soustředit na poznávání zvířat a práci s produkty z přírody
Cílem předmětu (učení na principu heuristické výuky a sebereflexního ověřování znalostí) je odborný rozvoj úrovně základních znalostí, dovedností i postojů z oblasti živé přírody, potřebných pro práci učitele 1. st. se žáky dle RVP ZV v základním vzdělávání:
- zaměřuje se na základní metody biologie (pozorování změn v přírodě během roku, pozorování přírodnin a biologické pokusy) a aplikaci základních znalostí z IVZ II a IVZ III do školní praxe
- v souvislosti s cílem porozumět základním biologickým projevům živých organismů se zabývá i dovednostmi, důležitými pro popis a třídění přírodnin a procvičuje poznávání organismů modelových pro 1. st. (především se zaměřením na říši živočichů a hub)
- současně se zaměřuje i na motivační prvky v biologii v rovině vědomostní, činnostní i osobnostní a okrajově se zabývá i problematikou zoofobií u dětí.
Předmět je součástí souboru povinných předmětů programu „Biologie pro život a zdraví“. V teoretické rovině navazuje především na přednáškový cyklus “Integrovaný vědní základ učení o přírodě a společnosti - IVZ”, v dovednostní rovině obsahově navazuje na předmět Terénní cvičení z pěstitelství,geologie a aplikované ekologie jako další fáze "Dynamického modelu zkušenostního učení" v environmentálním vzdělávání studentů Učitelství pro 1. st. - Osnova
- Základní metody biologie – pozorování a pokus: realizace v terénu, ve škole v koutku přírody, ve specializovaných pracovištích (na výstavě, v MZM Brno, v ZOO, v ekologických centrech aj. )
- Buňka – mikroskopování, pozorování mikroorganismů, rostlin, hub a živočichů
- Meteorologie a fenologie (houby a živočichové)
- Houby – práce s odbornou literaturou a modely, využití odborného pracovníka a zařízení (výuka v houbařské poradně MZM Brno)
- Bezobratlí a obratlovci, procvičování poznávání organismů modelových pro 1.st. (Využití výukových programů - výuka v MZM Brno– Fauna, flora Moravy)
- Literatura
- MONTMORILLONOVÁ, Blandine de. La nature jour apres jour (Orig.) : Příroda den po dni. info
- The atlas world wildlife (Orig.) : Velký atlas živočichů : jedinečný obraz života na Zemi. info
- JELÍNEK, Jan a Vladimír ZICHÁČEK. Biologie pro gymnázia : teoretická a praktická část [Jelínek, 2002]. 5. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2002, 574 s. : i. ISBN 80-7182-089-X. info
- Naší přírodou krok za krokem :rostliny. Edited by Jan Toman, Illustrated by Květoslav Hísek. 2., přeprac. vyd.\\\ v Alba. Praha: Albatros, 1994, 191 s. ISBN 8000001022. info
- Výukové metody
- laboratorní cvičení
- Metody hodnocení
- Předmět je zakončen NÁROČNÝM ZÁPOČTEM.
Podmínkou získání zápočtu je aktivní účast na cvičení, odevzdání skupinové seminární práce a úspěšné složení testu z poznávání přírodnin a teorie.
pro úspěšné ukončení předmětu je závazné získání nejméně 75 bodů ze 100. - Navazující předměty
- Informace učitele
- K procvičování základních pojmů a dovedností doporučujeme volitelné předměty.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2010/ZS1BP_ZBUC