PdF:CJ2BP_JUCJ Úvod do studia ČJ - Informace o předmětu
CJ2BP_JUCJ Úvod do studia českého jazyka
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Ivana Kolářová, CSc.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Nataša Vrbová - Rozvrh
- St 7:55–8:40 učebna 1
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Pedagogické asistentství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, B-SPE)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, M-ZS5)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámení se základními jazykovědnými pojmy ve vztahu k rovinám jazyka a se základy jazykovědných disciplín. Student získává obecná poučení o jazyce především z hlediska strukturální lingvistiky, seznamuje se s pojetím národního jazyka a s jeho stratifikací. Základní informace jsou doplněny poučením o postavení češtiny i jiných jazyků v rámci Evropské unie, o Společném referenčním rámci, funkci Jazykového pasu apod., o postavení češtiny jako jazyka mateřského i cizího ve výuce na základní škole. Zařazeny sem jsou též poučení o významu jazyka a jazykové výuky pro rozvoj komunikačních kompetencí ve vzdělávacím procesu.
Nedílnou součástí poučení o jazyce je též seznámení s jazykovědnou metodologií a s jazykovědnými příručkami (s mluvnickými pracemi, se slovníky) a časopisy a s významnými osobnostmi české lingvistiky.
Předpokládá se, že po absolvování předmětu student:
- umí vysvětlit vztah mezi jazykem a řečí, pojmy znak, význam, smysl, jazyková situace, národní jazyk, komunikace...;
- definuje základní lingvistické termíny užívané v lingvistických disciplínách;
- zná nejvýznamnější osobnosti české a zahraniční lingvistiky. - Osnova
- 1. Jazyk a jeho podstata. Znak. Pojem. Význam. Smysl. Jazyk a řeč.
- 2. Komunikace. Komunikativní situace, komunikativní funkce. Řeč a mluvení jako činnost. Rozvoj komunikačních kompetencí v jazykové výuce, význam rozvoje komunikačních kompetencí pro další vzdělávání.
- 3. Jazyky přirozené. Jazyky umělé. Jazyk národní. Dialekty. Jazyková situace. Bilingvismus, diglosie. Společenský referenční (jazykový) rámec. Jazykový pas.
- 4. Původ, vznik a vývoj jazyka. Klasifikace jazyků. Postavení jazyků v evropských zemích.
- 5. Funkce jazyka. Jazyk a myšlení. Jazyk a společnost.
- 6. Národní jazyk a jeho stratifikace. Jazyková politika. Jazyková kultura. Jazyk mateřský a jazyk cizí. Postavení češtiny jako jazyka mateřského a jazyka cizího.
- 7. Struktura jazyka. Jazykové roviny. Jednotky jazykových rovin (foném, morfém, syntagma, věta, text). Gramatické kategorie. Základní termíny.
- 8. Lingvistika. Lingvistické disciplíny. Lingvistika a další disciplíny (sémantika, pragmatika). Základní lingvistické pojmy.
- 9. Nástin vývoje lingvistiky. Významné osobnosti české a zahraniční lingvistiky.
- Literatura
- povinná literatura
- Úvod do studia jazyka. Edited by Jiří Černý. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 1998, 243 s. ISBN 80-85839-24-5. info
- doporučená literatura
- ČEJKA, Mirek. Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). In Úvod do studia jazyka (pro bohemisty ). Brno: Masarykova univerzita Brno, 1996. ISBN 80-210-1393-1. info
- SAUSSURE, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Edited by Albert Sechehaye - Charles Bally - Tullio De Mauro, Translated by Fran. Vyd. 1. Praha: Odeon, 1989, 467 s. ISBN 8020700706. info
- Vývoj odborných zájmů o češtinu. Edited by Radoslav Večerka. Vyd. 1. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1988, 140 s. info
- ERHART, Adolf. Základy jazykovědy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984, 185 s. info
- Výukové metody
- - přednáška
- prezentace
- samostudium - Metody hodnocení
- Typ výuky: přednáška
Předmět je ukončen ústním kolokviem.
Tematické okruhy vycházejí z osnovy, podrobnější okruhy je možné získat na adrese http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=98
Kolokvium probíhá formou ústního pohovoru ve skupinách 3-5 studentů. Každý si vylosuje 3 otázky. Odpovědi jsou hodnoceny podle věcné správnosti i podle kultivovanosti vyjadřování. - Navazující předměty
- Informace učitele
- http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=98
Studium předmětu předpokládá znalosti jazykovědné terminologie a praktické znalosti jazykovědných disciplín (zvuková stránka řeči, tvarosloví, skladba, tvoření slov, nauka o slovní zásobě, sloh) v rozsahu osnov pro gymnázia. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/CJ2BP_JUCJ