FJB_DV Dramatická výchova ve výuce FJ

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miroslava Novotná, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marcela Poučová, Ph.D.
Katedra francouzského jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Barbora Hůrková
Rozvrh
St 18:55–19:40 učebna 56
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/14, pouze zareg.: 0/14, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/14
Jiné omezení: Určeno pouze pro studenty, kteří absolvovali Ústní a písemný projev 2
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na osvojení řečových dovedností ve francouzském jazyce v sólovém i skupinovém projevu, na zvládnutí doplňující a odpovídající mimiky, na rozvoj improvizačních schopností, na pohotovost reakcí v nejrůznějších situacích i na využití dramatické výchovy ve vyučovacím procesu. Velká pozornost je věnována správné dikci, intonaci, hře se slovy, scénickým hrám, improvizacím slovním i pohybovým. Součástí předmětu je interpretace nejrůznějších dramatických textů, osvojení si současných tendencí ve francouzské dramatické tvorbě, poznání různých autorů dramatických textů, včetně autorů her pro děti. Předmět přihlíží k problematice výuky žáků v zájmových kroužcích i v dalších mimoškolních aktivitách. Po absolvování tohoto kurzu by student měl být schopen vyjádřit se v cizím jazyce k různým tématům v různých modelových situacích.
Osnova
  • 1. Výběr textu. 2. Interpretace krátkých textů. 3. Uvědomění si obsahu slova a jeho vyjádření. 4. Vyjádření pocitů a emocí. 5. Prostorové a časové vnímání, vnímání hrajícího kolegy a kolegů. 6. Hry monologické a dialogické. 7. Pohybová a prostorová interpretace textu. 8. Improvizace na daná témata. 9. Sestavení poetického pásma či krátké hry. 10. Vzájemné hodnocení a pozorování.
Literatura
  • BOAL, A. Jeux pour acteurs et non acteurs. Pratique du théâtre de l’opprimé. 1. vyd. Paris : Hachette, 2004. 307 s. ISBN 2707142174.
  • BUTRON, J.-L. a kol. Pièces drôles pour les enfants. Paris : Retz, 2005. 208 s. ISBN 2725624711.
  • HERIL, A. MEGRIER, D., Entraînement théâtral pour les adolescents. 1. vyd. Paris : Retz, 1994. 112 s. ISBN 2725619602.
  • HINGLAIS, S. Enseigner le français – Par des activités d expressions et de communication. 1. vyd. Paris : Retz, 2001. 96 s. ISBN 2725621305.
  • Kolektiv autorů. Clowns, pitres et farceurs en scène – 4/7 ans. 1. vyd. Paris : Retz, 2004. 184 s. ISBN 2725624207
  • BOAL, A. Théâtre de l’opprimé. 1. vyd. Paris : Découverte, 1996. 207 s. ISBN 2707125776.
  • FONTAINE, F. a kol. Grammaire en scène. 1. vyd. Paris : Retz, 1995. 160 s. ISBN 2725616204.
  • HINGLAIS, S. Saynètes et dialogues pour jouer la grammaire française. 1. vyd. Paris : Retz 2001. 123 s. ISBN 2725621100.
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace.
Metody hodnocení
Závěrečný (skupinový) projekt, ústní zkouška.
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010.