MSBK_SPKk Jazyk a řeč (Rozvoj komunikačních kompetencí dětí předškolního věku)

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/4. 4 hodiny. 1 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získání základních vědomostí o problematice vývoje řeči u dětí předškolního věku a možnostmi rozvoje komunikačních kompetencí dětí této věkové kategorie. Dále pak seznámení s poskytováním logopedické prevence v mateřských školách a s problematikou narušeného vývoje řeči a narušené komunikační schopností u dětí předškolního věku.
Osnova
  • Logopedie v předškolním věku, logoped, logopedický asistent, spolupráce logopeda s předškolními pedagogy, současný systém logopedické intervence v ČR, komunikace, komunikační proces, zastoupení komunikace v RVP PV, ontogeneze řeči, podmínky správného vývoje řeči, fonetika - předmět výzkumu fonetiky, fonetická metodika, anatomie a fyziologie mluvních orgánů, logopedická prevence – primární, sekundární, terciární, ovlivňování přirozeného vývoje řeči, včasné odhalení nedostatků v řeči, orientační logopedické vyšetření, orientační vyšetření sluchu, fonematického sluchu, zrakového vnímání, hrubé motoriky, jemné motoriky a motoriky mluvních orgánů, výslovnosti, laterality, charakteristika jazykových rovin, možnosti rozvoje foneticko-fonologické, lexikálně-sémantické, morfologicko-syntaktické, pragmatické roviny v předškolním věku, přípravná cvičení předcházející výuce ke správné výslovnosti, dechová a fonační cvičení, cvičení na rozvoj motoriky, rozvíjení fonematického sluchu, zrakového vnímání, výchova ke správné výslovnosti, průpravná artikulační cvičení k vyvození a procvičení jednotlivých hlásek, prevence hlasových poruch v dětství, vymezení narušeného vývoje řeči a narušené komunikační schopnosti, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých druhů narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku, možnosti logopedické intervence, poradenství.
Literatura
Informace učitele
ALLEN, K. E., MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, s. r. o., 2002. ISBN 80-7178-614-4. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Rozvoj komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. V tisku. BYTEŠNÍKOVÁ, I. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. In Pipeková (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. KLENKOVÁ, J. Logopedie.Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-62-1. KLENKOVÁ, J., KOLBÁBKOVÁ, H. Diagnostika předškoláka-správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003. ISBN 80-7041-413-8. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava: 1993. ISBN 80-900445-0-6. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1. NEWMAN, S. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4. NOVÁK, A. Vývoj dětské řeči. Fyziologie, jeho poruchy, diagnostika a léčba. Praha: vlastním nákladem, 1999. PAČESOVÁ, J. Vývoj dětské řeči v předškolním věku. Brno: KPÚ, 1987. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 2006. ISBN 80-87000-00-5. SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. Praha: SPN, 1989. VYŠTEJN, J. Vady výslovnosti. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-24504-8. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X. Texty k distančnímu vzdělávání: BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: PAIDO, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. 178 s.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, jaro 2020.