PdDR_FVV1 Filosofie výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/0/10. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Josef Maňák, CSc.
Institut výzkumu školního vzdělávání – Účelová zařízení a jiná pracoviště – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Marie Baráčková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle:
pochopit vztah mezi filozofií a výukou
pochopit vztah mezi ideály výchovy a skutečností
znát základní trendy filozofických výchovných koncepcí
být schopen/a pracovat s odbornou literaturou
připravit podklady pro slovníkové heslo
Osnova
  • 0kruh A = teoretická část
  • 1) Filozofie - jako teoretická disciplína, jako praxe, jako aplikovaná věda.
  • 2)Filozofie výchovy - ideál x realita, 1. exkurz: kalokagathia, Platón, výchova v ideálním státě, role mýtu.
  • 3) Pravda jako korespondence, pravda jako pragmaticky kontrolovaná konstrukce, mýtus pravého světa, mýtus biologicky ukotveného vzdělání.
  • 4) 2. exkurz: pedagogická koncepce Johna Deweyho - hlavní rysy, pozitiva, negativa.
  • Okruh B = praktická část příprava slovníkového hesla
  • 1) Základní zásady při práci na slovníkovém hesle.
  • 2) Vytipování příslušných zdrojů, excerpce děl.
  • 3) Porozumění historickému a ideovému pozadí myšlení daných autorů o pedagogice.
  • 4) Konečné zpracování podkladů pro slovníkové heslo.
Literatura
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon, 1996, 213 s. ISBN 80-7113-169-5. info
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 119 s. ISBN 8004253903. info
  • DEWEY, John. Demokracie a výchova. Translated by Josef Hrůša. V Praze: Jan Laichter, 1932, 503 s. URL info
  • PATOČKA, Jan. Filosofie výchovy. Edited by Radim Palouš. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997, 65 s. info
  • STARK, Stanislav. Problematika člověka v současné filosofii. 2. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000, 80 s. ISBN 807082686X. info
  • JŮVA, Vladimír a Vladimír JŮVA. Stručné dějiny pedagogiky. 6. rozšířené. Brno: Paido, 2007, 91 s. ISBN 978-80-7315-151-5. info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 282 s. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 1 ; Dějiny pedagogiky. D. 2, Od renesance a reformace do konce století osmnáctého. Sv. 2. Edited by Otakar Kádner. Vyd. 2., opr. a rozš. V Praze: Nákladem České grafické společnosti Unie, 1923, 350 s. URL info
  • KÁDNER, Otakar. Dějiny pedagogiky. V Praze: Nákladem Dědictví Komenského, 1912, 426 s. info
  • KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 224 s. ISBN 9788024724294. URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: přednáška Ukončení předmětu: zkouška, odevzdání projektu.
Informace učitele
http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=1495
Vzhledem k organizaci výuky je vhodné dostavit se na přednášku dne 22.10. 2009.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2008, jaro 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015.