SP4BP_MLPR Specializace: L, S Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči

Pedagogická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/6/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Čt 7:55–11:25 učebna 52
Předpoklady
absolvování předmětů Specializace logopedie (SP4BP_SPL1 a SP4BP_SPL2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je: seznámení s různými formami poruch vývoje řeči,narušeného vývoje řeči (vývoj opožděný, omezený); metody a formy logopedické péče u dětí s narušeným vývojem řeči; logopedické vyšetření; postup vyšetření opožděného vývoje řeči, metodika ovlivňování vývoje řeči u dětí předškolního věku; využití pomůcek.
Osnova
  • Podmínky pro správný rozvoj komunikační schopnosti, řeč, jazyk, mluva, ontogeneze řeči. Jazykové roviny, foneticko fonologická, lexikálně sémantická, morfologicko syntaktická, pragmatická rovina v ontogenezi dětské řeči. Fonetika, poznatky z fonetiky pro logopedy, tvorba českých samohlásek a souhlásek. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická, seznámení s postupem logopedického vyšetření a terapie.
Literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
Výukové metody
seminář; studenti se vyjadřují k probíraným tématům, předvádějí praktická cvičení vhodná pro rozvoj dětské řeči
Metody hodnocení
seminární práce (vytvoření pomůcek k podpoře vývoje řeči dětí); ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.