PdF:SP4BP_MLPR Specializace: Metodika logoped - Informace o předmětu
SP4BP_MLPR Specializace: Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči
Pedagogická fakultapodzim 2018
- Rozsah
- 0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- SP4BP_MLPR/01: Po 14:00–17:50 učebna 60, B. Chleboradová
- Předpoklady
- SOUHLAS
absolvování předmětů Specializace logopedie (SP4BP_SPL1 a SP4BP_SPL2) - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou rozvoje logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči – se specifiky narušeného vývoje řeči a také možnostmi a postupy, které lze u dětí s touto formou narušené komunikační schopnosti využít při orientační diagnostice a následném rozvoji komunikační schopnosti.
- Výstupy z učení
- Po ukončení předmětu se student: - orientuje v ontogenezi řeči a v kategoriích narušeného vývoje řeči -zná postupy pro orientační zhodnocení komunikační schopnosti dítěte ve všech jazykových rovinách - je seznámen s možnostmi komplexního rozvoje - orientuje se v možnostech mezioborové spolupráce.
- Osnova
- Narušený vývoj řeči – specifika průběhu, příčiny narušeného vývoje řeči. Možnosti diagnostiky narušeného vývoje řeči, mezioborová spolupráce. Ontogeneze dětské řeči, psychomotorický vývoj. Foneticko-fonologická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Lexikálně-sémantická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Morfologicko-syntaktická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Pragmatická rovina řeči - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Sluchová percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Zraková percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Motorika (jemná, hrubá, grafomotorika) - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje. Případové studie, diskuse.
- Literatura
- doporučená literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
- BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
- neurčeno
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
- Výukové metody
- seminář, diskuse, praktická cvičení
- Metody hodnocení
- seminární práce (vytvoření pomůcek k podpoře vývoje řeči dětí); písemný test, ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SP4BP_MLPR