PdF:SP4BP_MLPR Metodika log. péče - Informace o předmětu
SP4BP_MLPR Specializace: L, S Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči
Pedagogická fakultapodzim 2009
- Rozsah
- 0/6/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. - Rozvrh
- Čt 7:55–11:25 učebna 52
- Předpoklady
- absolvování předmětů Specializace logopedie (SP4BP_SPL1 a SP4BP_SPL2)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program PdF, B-SPD)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je: seznámení s různými formami poruch vývoje řeči,narušeného vývoje řeči (vývoj opožděný, omezený); metody a formy logopedické péče u dětí s narušeným vývojem řeči; logopedické vyšetření; postup vyšetření opožděného vývoje řeči, metodika ovlivňování vývoje řeči u dětí předškolního věku; využití pomůcek.
- Osnova
- Podmínky pro správný rozvoj komunikační schopnosti, řeč, jazyk, mluva, ontogeneze řeči. Jazykové roviny, foneticko fonologická, lexikálně sémantická, morfologicko syntaktická, pragmatická rovina v ontogenezi dětské řeči. Fonetika, poznatky z fonetiky pro logopedy, tvorba českých samohlásek a souhlásek. Speciálně pedagogická diagnostika logopedická, seznámení s postupem logopedického vyšetření a terapie.
- Literatura
- BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
- LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
- KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
- KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
- Výukové metody
- seminář; studenti se vyjadřují k probíraným tématům, předvádějí praktická cvičení vhodná pro rozvoj dětské řeči
- Metody hodnocení
- seminární práce (vytvoření pomůcek k podpoře vývoje řeči dětí); ústní zkouška
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2009/SP4BP_MLPR